- Conegut per les seves obres geomètriques i patrons de colors, l’artista irromp la Sala Miralls del Teatre amb una instal·lació que estableix un diàleg entre passat i futur en l’inici de la temporada del 175è aniversari del Liceu.
- En aquest context, el Liceu posa en marxa la ‘Comunitat LiceUnder35’ que permetrà als joves gaudir d’avantatges com l’accés prioritari a la compra d’entrades de sessions úniques per a menors de 35 anys, la compra exclusiva d’entrades a 30 € a partir de 15 dies abans de l’estrena, entrades last minute el mateix dia de la funció, accés a activitats exclusives durant la temporada, etc.
- Okuda San Miguel també realitzarà els cartells de les funcions per a joves fins a 35 anys d’aquesta temporada 21/22. El Liceu ja ha col·laborat anteriorment amb altres artistes visuals com ara TVBoy, Lara Lars o Judit Canela per a dissenyar la imatge gràfica del ‘LiceUnder 35’.
- En el marc d’aquesta iniciativa, el Liceu estrena un podcast d'òpera amb els youtubers catalans Juliana Canet i Marc Lesan que estarà disponible a Youtube, Ivoox, Spotify i Google Podcasts a partir d’avui 6 de setembre.
- El Liceu també engega el compte de TikTok @liceuoperabarcelona, on es publicaran vídeos curts exclusius relacionats amb el món de l’òpera i que mostraran d’una manera diferent com es preparen les produccions i com funciona per dins el Teatre.
- La intervenció d’Okuda San Miguel al Teatre s’emmarca en el projecte artístic de Víctor Garcia de Gomar, que aposta per fer del Liceu un centre de les Arts on el subjecte principal sigui l’òpera però en el qual també conflueixin altres disciplines.
- Tot el projecte ‘LiceUnder35’ compta amb el patrocini de SEAT MO.
Barcelona, 6 de setembre de 2021. L’ornamentació romàntica de la Sala Miralls i l’art contemporani d’Okuda San Miguel dialoguen en la nova proposta del Liceu de les Arts, que es podrà veure del 22 de setembre a l’11 de novembre al Liceu. En l’inici de la temporada del 175è aniversari del Liceu, passat i futur es donen la mà, amb una obra que crea un contrast intens entre les pintures històriques del Teatre i l’art urbà actual. En aquest context, el Liceu posa en marxa la ‘Comunitat LiceUnder35’, convençut que està treballant per aquells que formaran part del Liceu del futur, amb propostes destinades als joves menors de 35 anys. La instal·lació colorista d’Okuda és l’escenificació dels valors que defineixen ‘La Comunitat LiceUnder35’ com ara vitalitat, optimisme, creativitat i innovació, on les noves formes d’expressió com l’art urbà s'apoderen d'un espai històric.
Artista convidat de la temporada 21/22 del Gran Teatre del Liceu dedicada al paradís, Okuda San Miguel també realitzarà els cartells de les funcions per a joves fins a 35 anys d’aquesta temporada. El Liceu ja ha col·laborat anteriorment amb altres artistes visuals com ara TVBoy, Lara Lars o Judit Canela per a dissenyar la imatge gràfica del ‘LiceuUnder 35’. Per a l’artista Okuda San Miguel, col·laborar amb el Liceu suposa una gran oportunitat : “Em motiva molt ja que des de fa temps tenia aquesta idea de fer una intervenció d'aquest tipus. El que va fer Murakami a Versalles va ser un altre al·licient per tornar a jugar amb el contrast entre un entorn clàssic, com pot ser Versalles o aquesta sala del Liceu, amb el llenguatge contemporani. Estic molt content que hagi arribat el moment.”
Pel que fa a la instal·lació que l’artista realitzarà a la Sala Miralls, la proposta està configurada per 3 components principals: una estrella escultòrica al centre del Saló que porta com a nom "Kaos Star", els "Soulkeepers"(personatges màgics que contemplen l’obra) i la transformació de les butaques de l’espai. L’artista planteja aquests tres elements per convidar l'espectador a reflexionar sobre el passat, el present i el futur de la creació contemporània. El "Kaos Star", símbol recurrent en l'obra d’Okuda, a primera vista pot recordar a una estrella però és en realitat una rosa dels vents. Més enllà d'indicar els 4 punts cardinal, ens mostra, a través d'infinitat de braços asimètrics, la idea d'un món ple d'oportunitats i camins de seguir. “Un missatge de llibertat i de confiança en el nostre present per triar el nostre futur” assegura l’artista. Al voltant trobem a quatre "Soulkeepers" que la contemplen, uns ‘éssers màgics’ que l'artista incorpora a moltes de les seves creacions. Segons Okuda, “els personatges serveixen per protegir l'essència i la funció de les mateixes i vetllen perquè el seu art connecti amb l'espectador”. La intervenció de les butaques amb patrons multicolors està plantejada perquè l'espectador pugui integrar-se en l'obra, sentir-se part d'ella i connectar amb el seu univers creatiu.
El públic que tingui entrada per veure un espectacle al Liceu del 22 de setembre fins a l'11 de novembre podrà veure la instal·lació d’Okuda San Miguel de manera gratuïta, així com l’exposició a Foyer del reconegut fotògraf Manuel Outumuro, que estarà disponible fins al juliol. El Teatre també dona la possibilitat de visitar les mostra a tot el públic amb visites programades. Les entrades adquirides serviran per veure ambdues obres, a un preu de 8€ per al públic en general i 5€ pels membres registrats a la ‘Comunitat Under35’. Les entrades estaran a la venda a partir del 13 de setembre a la web del Teatre, on es podran consultar totes les franges horàries per visitar les exposicions. El dia 24 de setembre, en motiu de les festes de la Mercè, la instal·lació estarà oberta a tot el públic de manera gratuïta.
Okuda San Miguel, llenguatge multicolor
Llicenciat en Belles Arts per la Universitat Complutense de Madrid, el seu singular llenguatge iconogràfic d'estructures geomètriques i patrons multicolors als carrers, vies fèrries i fàbriques abandonades de tot el món l'han convertit en un dels artistes urbans més reconeguts del món. Conegut pels seus projectes a gran escala, una de les seves cèlebres obres és la conversió que va realitzar a finals de 2015 d'una església asturiana abandonada; un Kaos Temple, com va passar a anomenar-se, que s'ha convertit en una nova icona de l'art contemporani. En la seva obra, multicolors arquitectures geomètriques es barregen amb formes orgàniques, cossos sense identitat, animals sense cap i símbols que animen a la reflexió a través de peces artístiques que podrien classificar-se com ‘Surrealisme Pop’, però amb una clara essència dels carrers. Les seves obres sovint plantegen qüestions sobre l'existencialisme, l'univers, l'infinit, el sentit de la vida i les contradiccions de la falsa llibertat del capitalisme, mostrant un conflicte entre la modernitat i les nostres arrels. Al final, entre l'home i si mateix.
La nova Comunitat LiceUnder35
El Gran Teatre del Liceu va engegar, el setembre de 2018, una nova iniciativa per poder apropar els joves al gènere operístic a través d’una experiència única: una sessió ‘LiceUnder35’. L’èxit de la proposta s’ha mantingut al llarg dels anys, fins i tot amb les restriccions de la COVID, i continua sent una de les iniciatives amb més demanda (les entrades que surten a la venda s’esgoten ràpidament); per aquest motiu i per poder satisfer al màxim les necessitats del col·lectiu jove, el Teatre posa a la seva disposició sis espectacles Under35 la temporada 21/22, dos més que la temporada passada. D’aquesta manera, també incorpora una sessió LiceuUnder35 amb un concert simfònic de l’Orquestra i el mestre titular Josep Pons. Els títols LiceUnder35 de la temporada 21/22 són: Ariadne auf Naxos (òpera), War Requiem (producció escenificada), Mite i tragèdia d’Electra i Èdip (concert simfònic), Wozzeck (òpera), De Scheherazade a Yo, Carmen (dansa) i Norma (òpera).
A més, i en el context d’aquesta iniciativa, aquest setembre s’ha posat en marxa la ComunitatUnder35. Mitjançant un fàcil registre gratuït a la web, ser membre de la Comunitat Under35 permetrà als joves gaudir d’avantatges com l’accés prioritari a la compra d’entrades a 20€ d’aquestes sessions úniques una hora abans de la venda general, la compra exclusiva d’entrades a 30 € a partir de 15 dies abans de l’estrena i accés a activitats exclusives durant la temporada i descomptes especials.
El Teatre també posa a la disposició dels joves registrat en la Comunitat (sempre menors de 35 anys) entrades disponibles 3 hores abans de cada espectacle a un preu de 30€, que es podran adquirir al web o a taquilles.
En el marc de la Comunitat LiceUnder 35 el Liceu estrena un podcast d'òpera amb els youtubers catalans Juliana Canet i Marc Lesan que estarà disponible a Youtube, Ivoox, Spotify i Google Podcasts a partir d’avui 6 de setembre.
El Liceu també engega el compte de TikTok @liceuoperabarcelona, on es publicaran vídeos curts exclusius relacionats amb el món de l’òpera i que mostraran d’una manera diferent com es preparen les produccions i com funciona per dins el Teatre. Un dels altres canals de comunicació que el Liceu obre és un nou canal de Telegram adreçat a la Comunitat LiceUnder35: t.me/LiceUnder35
L’objectiu, a dos anys vista, és aconseguir que es registrin a la comunitat 20.000 joves.
Les xifres i el públic del ‘LiceUnder 35’
De les darreres 4 edicions amb sessions exclusives Under35 s’han realitzat 7 funcions en total (I puritani i Tosca T. 18/19, Turandot T. 19/20 i Don Giovanni, La traviata i Ballet Solstice de Blanca Li i Lucia di Lammermoor T. 20/21), on s’han venut un total de prop de 9.600 entrades. A banda, en les darreres 3 temporades s'han ofert entrades amb tarifa Under35 (a 30 €) en 20 títols, entre òperes i ballets, entre els quals Les grands ballets canadiens, Tosca, Turandot, Doña Francisquita, Cavalleria rusticana / Pagliacci, Aida, Don Giovanni, La Traviata, Les contes d'Hoffmann, Solstice de Blanca Li Comany, Otello, La bohème o Lucia di Lammermoor. En total, han assistit a aquestes funcions uns 5.200 joves de fins a 35 anys. Així doncs, en el marc del programa Under35 gairebé 15.000 joves han vingut al Liceu les darreres tres temporades, uns 5.000 joves per temporada.
L’edat mitjana del públic es situa al voltant dels 29 anys. Entre els compradors, la franja d’edat més nombrosa és la situada entre els 30-34 que representen al voltant d’un 35% del total de les compres, tot i que la temporada 20/21 la franja de 25-29 registra uns percentatges similars (34% de mitjana). Per procedència es manté la constant que la majoria del públic Under35 prové de Barcelona ciutat (60% de mitjana), el 18% de l’àrea metropolitana de Barcelona i el 19% de la resta de la província de Barcelona. Cal tenir en compte que a les funcions de la temporada 20/21 s’ha aplicat el confinament comarcal, i això ha fet incrementar lleugerament la mitjana del nombre d’assistents que provenen de Barcelona ciutat però només en un 2%.
Les enquestes de satisfacció que el Teatre fa per conèixer l'opinió del seu públic mostren que els joves que assisteixen a una funció del #LiceUnder35 gaudeixen molt de l'experiència i la recomanarien a d'altres joves, mostrant un entusiasme encara major que el del públic habitual del Teatre. A més, un 95% dels joves enquestats en aquestes funcions estava conforme en formar part d'una Comunitat Under35 per participar d'activitats exclusives i seguir gaudint de preus especials.
Liceu de les Arts
El projecte artístic de Víctor Garcia de Gomar, iniciat amb la seva arribada al Teatre el 2019, aposta per fer del Liceu un centre de les arts on el subjecte principal sigui l’òpera, però en el qual també conflueixin altres disciplines com les arts visuals, l’antropologia, la filosofia, la poesia, la ciència o la tecnologia, entre d’altres. En una societat líquida i plena de factors canviants, el Teatre vol ser una fàbrica de preguntes on l’interrogant sigui el símbol permanent. L’òpera vista com un manual per a la vida, i el Liceu, una acadèmia d’emocions i passions humanes.
Amb el suport de:
![]() |
![]() |
![]() |