Antonio López
  • El Gran Teatre del Liceu ha convidat a Antonio López, el pintor i escultor de Tomelloso, a unir-se al Winterreise de Schubert que s’interpretarà durant 3 funcions a l’ex-centre penitenciari de La Model.
  • L’artista, amb uns codis molt personals, presta la seva obra a un equip artístic dirigit per Bárbara Lluch que farà una creació digital i d’animació de les peces de López acompanyada pel videocreador Tal Rosner.
  • Tot reflexionant al voltant de la solitud i l’autoaïllament que emana de La Model, l’univers poètic de López inundarà l’espai amb creacions animades on s’amplificaran els seus traumes, anhels, esperances i pors del viatge errant de Schubert.
  • L’espectacle, interpretat pel baríton Benjamin Appl i el pianista James Baillieu, s’estrena a l’ex-presó el 23 de març i es podran veure dues funcions més els dies 24 i 25.
  • EL Liceu s’associa amb l’ex-centre penitenciari de la Model per oferir un Winterreise  de Schubert únic, en un espai totalment diferent a l’habitual, ple de memòria i carregat de significat.
  • El concert es farà a la galeria principal de l’ex-presó i just per sobre de l’escenari hi penjaran dues lones on s’hi projectaran les imatges creades per López i animades per Lluch i Rosner.

Barcelona, 20 de març de 2023. El Gran Teatre del Liceu ha convidat a Antonio López, el pintor i escultor de Tomelloso, a unir-se a una proposta molt singular: el diàleg a tres entre la seva obra, una partitura (el Viatge d'Hivern de Franz Schubert) i un lloc: l'ex -centre penitenciari la Model. L’espectacle, interpretat pel baríton Benjamin Appl i el pianista James Baillieu, s’estrena a l’ex-presó el 23 de març i es podran veure dues funcions més els dies 24 i 25.

L’artista, amb uns codis molt personals, presta la seva obra a un equip artístic dirigit per Bárbara Lluch que en farà una creació digital. El pas del temps, l'ésser humà i el seu entorn, les natures mortes, la infància, entre d'altres són constants de López propi i el paisatge visual sobre el qual pivota aquesta interpretació. En el món ple de ferides que planteja el Winterreise, Antonio López presta la seva obra per que un equip la posi en diàleg amb la música de Schubert. Considerat el testament espiritual del compositor, és un dels cicles de lieder més importants de la història de la música i un autèntic Everest per als seus intèrprets.

Tot reflexionant al voltant de la solitud i l’autoaïllament que emmana de La Model, l’univers poètic de López inundarà l’espai amb creacions animades on s’amplificaran els seus traumes, anhels, esperances i pors del viatge errant de Schubert. Un món interior, radiografiat pel compositor, devastat per l’infortuni, la desgràcia i la fatalitat. Un cor que únicament batega per fugir d’una comunitat que l’oprimeix.

D’una bellesa inquietant, el Winterreise és una invitació a la melancolia profunda, els episodis del qual marquen un viatge desesperat d’un home traït. Una immersió en l’univers poètic de Schubert amb Antonio López com a guia de luxe on el públic és conduït fins a l’abisme d’aquest viatge interior.

L’espai

La Model és l’edifici penitenciari que ha acompanyat la història contemporània de Barcelona. És una presó amb un gran simbolisme per als ciutadans i recentment ha iniciat el camí per convertir-se en un nou lloc de referència cultural i social a l’Esquerra de l’Eixample.

Fins fa ben poc, La Model estava limitada a l’accés dels ciutadans tot i que darrerament ha obert les seves portes per a espectacles culturals com concerts i exposicions. Ara acull aquest poètic Winterreise, amb tota la seva càrrega emotiva i personal.

El Winterreise que proposa Lluch, associada amb l’artista Antonio López s’emmarca a una de les galeries principals de l’èx-presó. Amb l’escenari al bell mig, hi haurà públic a una banda i l’altra. El baríton Benjamin Appl i el pianista James Baillieu, elevats per la tarima interpretaran el Viatge de l’hivern de Schubert mentre que es projectaran les imatges sortides de l’univers creatiu de López i animades per Lluch i Rosner a dues pantalles sobre de l’espai escènic.

Antonio López

Pintor i escultor realista. Els primers estímuls cap a la pintura li venen del seu oncle, el pintor Antonio López Torres. L’any 1949 va fixar la residència a Madrid, on assisteix als cursos de l’Escola d’Arts i Oficis i de Belles Arts (1950-55). Aviat es va decantar cap a una estètica realista per la qual seria conegut internacionalment i signà un contracte en exclusiva amb la galeria Malborough de Nova York (1970). La complicitat amb altres companys (Maria Moreno, Isabel Quintanilla, Francisco i Julio López Hernández) va fer que que el grup rebés l’etiqueta de “realisme madrileny”, si bé la coincidència és només generacional.

El seu procés de treball, molt lent i minuciós, fa que realitzi molt poques exposicions i, la majoria, a l’estranger. Les pintures i escultures representen fragments del món quotidià i afectiu, paisatges, interiors, etc. Reconegut com un dels grans mestres del realisme, a partir dels anys vuitanta començà a tenir ressò dins l’Estat espanyol, i així, el 1983 rebé la Medalla d’Or de les Belles Arts i el 1985 el premi Príncep d’Astúries de les Arts. El 1992 intervingué com a protagonista a la pel·lícula El sol del membrillo , dirigida per Víctor Erice.

Espectacle inclòs al Barcelona Obertura Spring Festival

Barcelona Obertura