Totes les noticies

Josep Pons dirigeix 'Don Giovanni', la primera òpera escenificada de la temporada

  • Quatre autèntics especialistes en Mozart protagonitzen aquest ‘Don Giovanni’: el baríton Christopher Maltman, les sopranos Miah Persson i Véronique Gens i el baix-baríton Luca Pisaroni entre d’altres
  • Aquesta producció de l’Òpera de Frankfurt va rebre excel·lents crítiques en la seva estrena per la nova mirada i profunditat psicològica que el director Christof Loy va conferir al personatge principal, un autèntic antiheroi
  • La batuta versàtil del mestre Josep Pons, capaç d’excel·lir en un ampli ventall musical, des de Berlioz, fins a Mahler, Wagner i passant per la música antiga, ofereix ara un brillant, rítmic i fascinant Mozart
  • El protocol de prevenció del Liceu inclou noves mesures com el pla d’ubicació al 50% amb butaques alternes, la supressió del servei de càtering o l’adequació de la durada de la funció als nous horaris de tancament marcats per les autoritats sanitàries

Barcelona, 16 d’octubre de 2020. El Gran Teatre del Liceu obre la temporada d’òperes escenificades amb un dels títols més sublims del repertori, el Don Giovanni de Mozart, que estarà en cartell des del 24 d’octubre fins el 8 de novembre. La batuta versàtil del mestre Josep Pons, capaç d’excel·lir en un ampli ventall musical, des de Berlioz, fins a Mahler, Wagner i passant per la música antiga, s’enfronta ara a un Mozart i ho fa de forma brillant i fascinant, tot potenciant una aplaudida posada en escena de Christof Loy que va delectar crítica i públic en la seva estrena a l’Òpera de Frankfurt. Un dels millors repartiments mozartians del moment pujarà sobre l’escenari del Liceu amb un dels més aclamats Don Giovannis al capdavant, el baríton britànic Christopher Maltman, que s’acompanya de les esplèndides veus de la soprano sueca Miah Persson com a Donna Anna, la soprano francesa Véronique Gens com a Donna Elvira, el baix-baríton veneçolà Luca Pisaroni, Leporello per excel·lència a nivell internacional i predilecte de les millors batutes del món, o la jove soprano guanyadora del Concurs Tenor Viñas 2018 Leonor Bonilla com a Zerlina.

Liceu, un espai segur

Seguint amb el compromís per complir estrictament les mesures que les autoritats actualitzen a mida que evoluciona la pandèmia, el Gran Teatre del Liceu ha realitzat algunes modificacions en el seu protocol de prevenció. La primera novetat afecta al pla d’ubicació, que a partir de Don Giovanni mantindrà l’aforament al 50% però assignant les butaques de forma alterna i individual per assegurar la distància en tot moment. Tots els abonats del Teatre han estat reubicats i el Liceu contactarà amb cadascun d'ells telefònicament i per correu electrònic per informar-los de la nova ubicació. El carnet d'abonat no serà vàlid per accedir al Teatre i s'haurà de portar l'entrada impresa o bé al mòbil. Aquesta entrada la trobaran a la seva zona personal i la rebran també per correu electrònic uns dies abans de la funció. 

A més, arran de les últimes actualitzacions establertes pel Procicat el Liceu s’assegurarà d’acabar les funcions de les òperes a les 23h. L’adequació a les noves mesures es farà sense afectacions per als abonats i espectadors, mantenint els horaris d’inici de la funció. La reducció respondrà a modificacions en la pausa de 30 minuts, que es retallarà a 15min, equivalent al canvi tècnic necessari. Acordat entre direcció musical i direcció escènica, s’han eliminat també 15 minuts del segon acte. La darrera novetat afectarà al servei de càtering, que se suspendrà temporalment per evitar possibles contagis derivats d’aglomeracions. Per al Liceu és important poder estabilitzar el seu aforament i funcionament correcte per tal de donar continuïtat a la temporada amb un procediment segur i prudent per poder gaudir d’aquest Don Giovanni en un context de #CulturaSegura.

Un ‘Don Giovanni’ desesperat

Situat entre la tragèdia i la comèdia, aquest potent drama combina una música captivadora amb un personatge central seductor que fascina per la seva complexitat psicològica. Christof Loy ha volgut amb aquesta atractiva producció emfatitzar l’interior dels personatges i aprofundir en la mirada d’un Don Giovanni desesperat i solitari, un antiheroi que inicia una cacera de 24 hores i és incapaç de tenir èxit. En paraules del propi director d’escena “no hi ha cap personatge que aconsegueixi sortir del camp magnètic de Don Giovanni ni consolidar la seva personalitat de manera independent. Però no són pas personatges febles, ni tan sols sentimentals, sinó que tots ells, tant si és de manera conscient com intuïtiva, s’aferren a la utopia d’estar junts. Malgrat la gran força d’atracció del seductor, tots l’intenten vèncer. Però això tindrà, per a ells, una conseqüència decisiva. Quan la gent s’hi enfronta, també els obliga a encarar-se amb el seu propi ego. Don Giovanni els empeny a iniciar un procés de confiança amb si mateixos”.

A nivell musical, l’òpera de Mozart ens regala moments tan sublims com la famosa ària del catàleg del primer acte, quan Leporello detalla a Donna Elvira totes les conquestes del seu amo, milers per tot Europa, o també el duet en què Don Giovanni intenta seduir la jove Zerlina amb “Là ci darem la mano”. La mateixa soprano, avergonyida del seu impuls cap a Don Giovanni, retorna amb el seu promès per demanar-li disculpes amb una de les melodies més líriques i sensibles de Mozart, la cèlebre ària “Batti, batti o bel Masetto”. Ja durant l’acte segon, Donna Anna també protagonitza un altre moment àlgid de l’òpera i probablement una de les àries per a soprano que exigeix major rendiment vocal i emocional de l’òpera, “Crudele? Ah no, giammai mio ben!”.

Composta el 1787 i estrenada a Praga –tot i que la partitura es va revisar per a la següent posada en escena a Viena-, Don Giovanni aborda una varietat tan extensa de temes, tan pertinents avui com ho eren aleshores, que el seu impacte moral és equiparable al de qualsevol obra major de Shakespeare. Es tracta d’una revisió de la història de Don Juan, un llibertí desenfrenat que ha perdut la noció de tot ordre moral: fa servir l’engany, el crim, l’insult i el menyspreu per a satisfer els seus impulsos -en aquest sentit, és ja un heroi romàntic, ric en ambigüitats, dominat més pel seu sentiment que per la raó-, alhora que les seves víctimes, des del seu criat Leporello fins a les dames que intenta seduir en va i passant pel Comendador, ofereixen un contrapès a la seva maldat en forma de valors ferms, virtuts cristianes i sentit comú. Sota l’aparença de comèdia libidinosa –d’aquí prové la denominació de dramma giocoso que li va ser assignada-, Don Giovanni és també una reflexió sobre la corrupció moral, ja que defensa la llibertat de prendre decisions però adverteix que, tard o d’hora, caldrà pagar un preu. En el cas del protagonista, es tracta d’un càstig exemplar, una condemna eterna a l’infern, en no voler penedir-se de cap dels seus pecats.

Don Giovanni té el suport de:
Aena