Totes les noticies

L'artista Chiharu Shiota fa físic el 'Winterreise' de Schubert a la Sala Miralls

  • Artista convidada de la temporada del Gran Teatre del Liceu, la creadora japonesa ha desenvolupat una instal·lació a la Sala Miralls per dialogar en comunió amb els compassos musicals del Winterreise de Schubert
  • La mostra, que porta com a títol Last hope, indaga sobre la memòria, la força del silenci i el poder de l’Art sobre la mort
  • La instal·lació es podrà veure del 8 de juny al 27 de juliol. El públic assistent a La bohème, My Fair Lady i Lucia di Lammermoor podrà visitar-la de forma gratuïta
  • Durant el mes de juny també es programaran dues visites gratuïtes a la setmana, dimecres i dissabtes, de 10h a 14h. Les entrades es podran adquirir a través del web del teatre repartides amb franges horàries d'una hora, a partir del dia 10 de juny
  • La intervenció artística tindrà un ressò musical amb dos concerts els dies 8 i 9 de juny a les 19h, amb Tareq Nazmi, baix, i Gerold Huber al piano. Interpretaran Winterreise D. 911, considerat el testament espiritual de Franz Schubert
  • Aquesta és una de les propostes destacades del projecte artístic de Víctor Garcia de Gomar, que aposta per fer del Liceu un centre de les arts on el subjecte principal sigui l’òpera però en el qual també conflueixin altres disciplines

Barcelona, 8 de juny de 2021. La música de Schubert i l’obra conceptual de Chiharu Shiota dialoguen en la nova proposta del Liceu de les Arts, Last hope, que es podrà veure aquest mes de juny a la Sala Miralls. Artista convidada de l’actual temporada del Gran Teatre del Liceu, la creadora japonesa ha desenvolupat una lectura lírica i personal del Winterreise de Schubert, en la que investiga sobre la memòria, la força del silenci i el poder de l’art sobre la mort.

La intervenció artística serà l’escenari de dos únics concerts els dies 8 i 9 de juny a les 19h, amb Tareq Nazmi, baix, i Gerold Huber al piano. Interpretaran el cicle liederístic del Winterreise D. 911, considerat el testament espiritual de Franz Schubert, i sobre el qual Shiota fa pivotar la seva acció.

La instal·lació es podrà veure a la Sala Miralls del 8 de juny al 27 de juliol. El públic assistent a La bohème, My Fair Lady i Lucia di Lammermoor podrà visitar de forma gratuïta a la Sala Miralls. Durant el mes de juny es programaran dues visites gratuïtes a la setmana, dimecres i dissabtes, de 10h a 14h. Les entrades es podran adquirir a través del web del teatre a partir del 10 de juny repartides amb franges horàries d'una hora. Es podrà fer una donació voluntària per donar suport al projecte artístic del Liceu de les Arts.

En el Winterreise som espectadors de la cronologia d’una tragèdia que va desplegant-se davant dels nostres propis ulls: un viacrucis espiritual que neix i mor en la ment del seu protagonista; una lenta cerimònia del refús, del dolor i la consumació vers l’enfonsament personal.

Leticia Martín, directora artística adjunta del Liceu, conversa amb Chiharu Shiota.

L’artista japonesa resident a Berlín Chiharu Shiota (Osaka, 1972), artista convidada de la temporada, ha preparat una instal·lació per dialogar en comunió amb els compassos musicals de Schubert. Un món ple d’inquietuds i ofuscació que revela traumes interiors, ferides i una crida hipnòtica a la solitud i l’aïllament. Memòria i nostàlgia, llum i color, bellesa i pèrdua. Gràcies a les seves instal·lacions, l’artista japonesa Chiharu Shiota entrellaça tots aquests elements imbuint tant el lloc de les obres com els objectes suspesos amb una potència fosca i onírica. Shiota treballa amb el seu cos com a espai d’intervenció fent performances que tracten amb obsessió sobre la vinculació a la terra i el passat. Coneguda sobretot per les seves instal·lacions amb la llana com a material principal, els seus tramats generen un magnetisme especial. La presència i absència del propi cos de l’artista és el fil conductor de la seva obra i es converteix en allò amb què fa entendre la seva confrontació amb la problemàtica de definir el treball artístic; l’objecte artístic i el públic, l’interior i l’exterior. L’origen de Last hope, creat expressament per al Liceu de les Arts, és una vivència que va commocionar l’artista. Quan tenia nou anys, la casa dels veïns va patir un incendi que es va allargar tota la nit. L’endemà van treure el piano carbonitzat de la casa i la nena va contemplar com aquell instrument de fusta, que havia sentit crepitar sota les flames, havia perdut el so. Aquesta experiència epifànica ha desencadenat de manera retrospectiva una reflexió sobre el silenci, ja que aquell piano emmudit havia cobrat una bellesa i una força especials als ulls de l’artista.

L’obsessió, fil conductor de la temporada troba en Shiota una artista que parla des de la ferida i troba en les seves obres la manera de reequilibrar-se amb un món opressiu i angoixant. El Winterreise serà la banda sonora d’estremidora profunditat dramàtica en aquesta desesperada fugida; només espera la mort com a final del seu desolat Viatge d’hivern.