Totes les noticies

Nova etapa econòmica sota el Pla estratègic de Sostenibilitat 2017-2021

Barcelona, 3 d'octubre de 2016. “Afrontem la nova temporada amb molta feina i amb molt optimisme tant a nivell econòmic com a nivell artístic”, així ho ha expressat Roger Guasch als periodistes que han assistit a la primera roda de premsa de la temporada. Una afirmació tancar la temporada 2015/16 amb un lleuger superàvit de 49.000€, fet que consolida la implementació del Pla Estratègic i de Viabilitat 2014-2017, tenint en compte que l’any passat va tancar amb un dèficit de 26.000 euros, i deixa enrere les pèrdues econòmiques que s’apropaven als 4 milions d’euros de les temporades 2013/2014 i 2014/2015.

El Teatre tanca en equilibri econòmic per segon any consecutiu amb uns ingressos que es situen en els 42’5 milions d’euros, el que representarà un increment de 2’8 milions d’euros respecte la temporada 2014/15. El ingressos per mecenatge s’han situat en 6 milions d’euros, xifra que iguala el mecenatge que hi havia a la temporada 2008/09 previ a la crisi econòmica. A l’inici del pla estratègic i de viabilitat es situava en 5,0 milions d’euros.

El Teatre en aquests moments està elaborant el Pla Estratègic i de Sostenibilitat per al període 2017-2021 a fi i efecte de cobrir la totalitat del dèficit estructural existent en aquest període  de 4 milions d’euros anuals, destinats al pagament dels crèdits bancaris, als compromisos laborals en l’àmbit de la contenció salarial i les inversions necessàries en infraestructures del Teatre: “El Liceu és un edifici que ja té vint anys”, recorda Guasch.

Aquest Pla Estratègic i de Sostenibilitat inclou els ingressos a assolir pel mecenatge gràcies a la consideració d’esdeveniment d’excepcional interès públic pel període 2016-2019 per a la commemoració del “20è aniversari de la reobertura del Gran Teatre del Liceu”, atorgat a la Fundació del Teatre mitjançant la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat del 2016. “Són uns beneficis fiscals significatius per al mecenatge i, per tant, una eina de treball per mantenir el prestigi i la qualitat artística del Teatre”.

Increment de l’ocupació i de nous públics

“Després dels grans resultats de La flauta màgica (Die Zauberflöte) vam tancar al mes de juliol la temporada 2015/16 amb una ocupació del 88,7%, 4,4 punts percentuals més que la temporada 2014/15”, exposa Guasch. L’assistència d’òperes ha estat la més alta amb un 89,2%, dansa amb el 86,2% i els concerts i recitals que han assolit un 83,6% d’ocupació. El Petit Liceu tanca la temporada amb un 85% d’ocupació.  Un total de 53 funcions han assolit el ‘sold out’: 31 funcions d’òpera - Nabucco, Benvenuto Cellini, Lucia di Lammermoor, Otello de Verdi, La bohème i La flauta màgica (Die Zauberflöte)-, 1 de dansa –El llac dels cignes-, 3 concerts –Beethoven & Irons, A l’entorn de Wagner i el Cinema i Diana Damrau- i 18 funcions d’El Petit Liceu.

Els abonaments s’incrementen fins arribar a 16.616, un 2,2% més respecte la temporada 2014/15. “Des del Liceu hem apostat molt per l’abonament flexible, un abonament que s’adapta a les necessitats dels nous públics i del que estem molt contents perquè ha crescut un 28% que s’incrementarà  en els propers mesos”. En total s’han produït 1.581 altes, enfront de les 1.220 baixes. Cal destacar el creixement d’un 13,6% del torn PE adreçat a nous públics (torn d’iniciació, torn jove).

L’interès del Liceu per als nous públics, i després de dos anys incidint en la política de preus, l’accessibilitat de les famílies, els descomptes per el pla de desenvolupament de territori, etc., ha esdevingut en un increment de públic no abonat que suposa el 50,9% del volum total de les entrades venudes, equivalent a 137.463 persones que, sense gaudir d’abonament, han passat pel Liceu durant aquesta temporada. En quant a públic jove, s’ha doblat el % d’entrades a menors de 35 anys: del 7% la temporada 2013/14 al 14% de la 2015/16, contribuint això a rejovenir el públic del Teatre uns 5 anys, de 57 anys la temporada 2013/14, fins als 52 anys de la present. L’afluència de públic no local s’ha incrementat fins a un volum del 23% respecte el 7% que es va assolir la temporada 2013/14.