CONCERT DE DANSES HONGARESES I ESLAVES

VENDA PREFERENT
03/02/21
VENDA GENERAL
08/02/21
IMPORTANT
Aquest concert simfònic substitueix el programa previst amb La consagració de Stravinsky: els tres ballets russos a fi de reduir el centenar de músics que hi participaven i poder desenvolupar l’activitat en el marc d’una Cultura Segura.

Les harmonies i els ritmes populars en algunes de les bellíssimes pàgines del repertori clàssic

Els compositors clàssics han estat oberts a rebre la influència dels sons de les músiques populars en les creacions. De fet, el moviment nacionalista va integrar (i canonitzar) en les sales de concerts les dolces melodies dels diferents pobles. 

En aquesta singular llista de compositors hipnotitzats pel folklore hi ha Johannes Brahms, molt influït pels sons de la Bohèmia. Si Brahms escriure la seva col·lecció de Danses hongareses, Franz Liszt fixa un altre model a les seves Rapsòdies hongareses; aquestes darreres estan basades en els verbunkos, temes populars amb arrels d’origen militar. Aquests reculls de Brahms i Liszt tindran un enorme impacte en el futur creatiu de Bartók. 

Al 1912 Bartók escrivia a la seva agenda: “l’estudi de la música dels camperols hongareses m’ha obert una porta cap a l’alliberament de l’antiga tirania dels sistemes major i menor. Conté una gran varietat de formes rítmiques lliures. Exigeix a parts iguals tempo giusto i a l’hora un gran sentit de rubato.” Al costat del compositor i pedagog Zoltan Kodaly, recolliran durant anys les melodies del món rural, per tot passant-les pel filtre de la innovació, convertir-les en noves partitures. 

D’altra banda, Dvorak recollia els furients de la tradició Bohèmia pels passatges més rítmics i inflamats (una mena de polka ràpida), per evocar amb melangia les festes populars. 

Hem revisat l’impacte de la música popular a la clàssica, però com beu el pop de la clàssica?  Trobaríem exemples de l’efecte contrari en obres com It’s a hard life de Queen, Because de The Beatles, la influència del Barroc en Lady Gaga o certes seqüències d’acords en Adele, 

Josep Pons, al capdavant de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, caminarà sobre l’escenari del Liceu per fer-nos evident aquest subjecte comú: les harmonies i els ritmes populars en algunes de les bellíssimes pàgines del repertori clàssic.  

  • Durada total aproximada 1h 10m

març 2021

5divendres19:00Torn Ccomprar

Programa de mà

T'oferim l'opció de descarregar-te el programa en format PDF.

QUIOSC

Informació d'interès

Programa

Johannes Brahms
Danses hongareses WoO 1, números 3, 10 i 1.

Antonin Dvorak
Danses eslaves op. 72números 1 i 2.

Zoltán Kodály
Danses de Galánta.

Bela Bartók
Danses romaneses.

Alexander Borodin
El príncep Ígor “Dansa Polovsiana núm. 17”