int(200)

WILLIAM KENTRIDGE

Del 20 de maig al 29 de juny de 2022

DOUBLE VISION

William Kentridge

Aquestes imatges estereoscòpiques s'han realitzat en diferents etapes al llarg dels últims deu anys, com a part d'una recerca en curs, en l'estudi, sobre el treball que realitzem en la creació de significats en moure'ns pel món.

Natures mortes, retalls de paper, una maqueta de teatre. La planitud de les imatges és evident. Però en posar els ulls en la lent estereoscòpica, les dues imatges tan planes es fonen i donen la il·lusió de profunditat.

No es tracta de veure tres dimensions en el món, sinó de construir-lo en el cervell propi. De sobte, el cervell es converteix en un múscul que pot unir les imatges. El món no sols es rep, sinó que es construeix. En aquesta sala tens aquests fotogrames, però només estan fent el treball que les nostres retines fan tot el temps. Porto molts anys fent-los i sé el que passarà. Em continua sorprenent cada vegada. Així és com anem pel món. L'anticipació no disminueix la sorpresa.

Les imatges es realitzen primer com a dibuixos o instal·lacions de paper en l'estudi. Es fotografien dues vegades, les dues fotos es prenen amb una distància de cinc centímetres, que correspon a la distància entre els ulls. Mitjançant l'alquímia d'un mestre de la planxa, les fotografies es converteixen en aiguatintes sobre planxes de coure, i s'imprimeixen a mà en una premsa de gravat.

Underweysung der Messung (2007) és un conjunt de sis gravats que es mostren aquí, es va realitzar per a una exposició en el Städel Museum de Frankfurt. Les imatges d'aquesta sèrie es refereixen directament a les màquines de dibuix d'Alberto Dürer. En l'exposició també hi havia una pel·lícula anamòrfica (imatges distorsionades projectades sobre un full de paper en una taula, les imatges guanyen la seva proporció adequada reflectida en un cilindre en el centre), un altre projecte que utilitza un dispositiu visual per a examinar com construïm activament les imatges i el significat.

Tummelplatz (2017) va ser un projecte en col·laboració amb Ivory Press a Madrid. Es van realitzar 20 imatges (que es van enquadernar en un llibre per a l'edició de Ivory Press), de les quals 13 es mostren aquí. Les imatges van sorgir del desig de fer, de la manera més analògica possible, un llibre pop up de realitat virtual: jugar amb les tres dimensions i el format essencialment pla del paper i el llibre. La idea era utilitzar la fotografia estereoscòpica per a donar una il·lusió de profunditat en les imatges, de capes que avancen cap a l'espectador des del llibre.

Totes dues edicions van ser bellament impreses per Randy Hemminghaus en la Rutgers University de Nova York.

Finalment, hi ha una imatge fotogràfica estereoscòpica (en color) que mostra la maqueta del teatre que es va utilitzar en l'estudi durant el rodatge de Wozzeck per a elaborar els decorats, les projeccions, la coreografia, el vestuari i la il·luminació.