Alessandrini com a mestre de cerimònies d'aquest enigmàtic corpus madrigalístic
En l’exploració del catàleg complert dels madrigals de Claudio Monteverdi ens aturem en el setè llibre. En l’evolució de l’estil polifònic a una gramàtica més moderna i compromesa harmònicament, el Settimo Libro de madrigali està dedicat a Caterina de Medici, duquessa de Màntua. Monteverdi va escollir com a títol Concerto: tota una declaració d’intencions per la seva diversitat. Aquest treball representa un punt d’inflexió en el conjunt de l’obra per iniciar-se envers nous camins. En aquesta publicació renuncia a la plantilla clàssica a cinc veus, que havia monopolitzat els sis primers llibres en favor d’una major varietat formal (madrigals per a una, dues, tres, quatre i sis veus conviuen al costat d’altres gèneres de cants).
En l’extremada varietat d’accents, formes i plantilles, els instruments tenen un paper molt destacat i no únicament fan el continu.
El Settimo libro conforma una mena de teatre imaginari: històries, fragments d’idil·lis, tragèdies i fins i tot comèdies dels quals desconeixem els protagonistes, el temps o el lloc de l’acció. El madrigal és el mitjà perfecte per expressar les passions humanes i el punt de partida des del qual el compositor investigarà en paral·lel a les seves creacions operístiques.
Ja a les portes del Barroc, els quadres sonors que projecta l’Oraccolo de la Musica són exquisides experiències teatrals de gran intensitat.
Alessandrini arribarà al Liceu acompanyat del seu Concerto Italiano, una formació de referència creada el 1985 i que ha visitat els principals teatres d’arreu del món. S’ha convertit en un autèntic especialista en aquest repertori, després de dirigir, en nombroses ocasions, la integral de les seves obres: des dels madrigals fins a les Vespro de la Beata Vergine, passant per la trilogia d’òperes (Orfeu, Ulisses i Poppea), aterra per ser el mestre de cerimònies d’aquest enigmàtic corpus madrigalístic.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Durada aproximada 1h 30min
Repartiment
SOPRANO
|
Monica PiccininiImagen
![]() |
|
---|---|---|
Sonia TedlaImagen
![]() |
||
TENOR
|
Massimo AltieriImagen
![]() |
|
- Concerto Italiano
- Tiorba
- Ugo Di Giovanni
- Director i clavecí
- Rinaldo Alessandrini
abril 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Compra |
Programa
C. Monteverdi Il settimo libro de Madrigali a cinque voci, 1619
C. Monteverdi Scherzi musicali
“I bei legami” à tre voci (Scherzi musicali, 1607)
“O come sei gentile” à due soprani (Settimo Libro, 1619) “Interrotte speranze” à due tenori (Settimo Libro, 1619) “Ah, che non si conviene” à due tenori (Settimo Libro, 1619) “Quel sguardo sdegnosetto” à voce sola (Scherzi musicali, 1632) “Non vedrò mai le stelle” à due tenori (Settimo Libro, 1619) “Non è di gentil core” à due soprani (Settimo Libro, 1619) “Ohimè ch’io cado” à voce sola (in Milanuzzi, Quarto scherzo, 1624) “Ecco vicine, o bella tigre, l’ore” à due tenori (Settimo Libro, 1619) “Io son pur vezzosetta pastorella” à due soprani (Settimo Libro, 1619) “Si dolce è’l tormento” (in Milanuzzi, Quarto scherzo, 1624) Romanesca: “Ohimè, dov’è il mio ben” à due soprani (Settimo Libro, 1619) “Dice la mia bellissima Licori” à due tenori (Settimo Libro, 1619) “Tornate, o cari baci” à due tenori (Settimo Libro, 1619) “Et è pur dunque vero” à voce sola (Scherzi musicali, 1632) “Perché fuggi tra salci” à due tenori (Settimo Libro, 1619) “Soave libertate” à due tenori (Settimo Libro, 1619) “O viva fiamma” à due soprani (Settimo Libro, 1619) “Damigella tutta bella” à tre voci (Scherzi musicali, 1607)