L'aclamada producció del director d'escena Olivier Py

“Predicadors que voleu fer-me tornar a la virtut, digueu-me que és indispensablement necessària, però no m’amagueu pas que també és severa i penosa.”
A.-F. Prévost, L’histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut (1732) (primera part)
El 1731, quan l’abbé Antoine-François Prévost va escriure L’histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut, poc s’imaginava que serviria d’inspiració per a la creació d’una sèrie de peces líriques de compositors com Auber, Massenet o Puccini. En la seva partitura, Jules Massenet ens presenta el retrat d’una època: la Regència francesa, que va veure el crepuscle d’un món envellit i incapaç d’adaptar-se, i l’aparent naixement d’una nova societat amb abundants promeses de llibertat. Manon és un personatge complex a mig camí entre aquests dos mons: escapant del convent per abraçar els camins del desig i la transgressió, acaba llançant-se al buit en una relació d’amor apassionada, però també autodestructiva amb Des Grieux. Un preciós parèntesi que només s’obre breument per tancar-se dolorosament.
El director Olivier Py, en al seva aclamada producció per al Grand Théâtre de Genève, es deslliura dels paranys històrics dels anys llibertins del segle XVIII, per associar-la a unes imatges memorables de bordells sòrdids portats a la vulgaritat més ordinària. Amb una imatge impossible d’esborrar: un Des Grieux trobant Manon esgotada que s’engalana de joies impotents a l’hora de tornar a la felicitat i donar sentit a una vida.
A partir d’una novel·la moralitzadora, Massenet estrena a l’Opéra-Comique l’any 1884, una obra amb una música seductora i espontània que acabarà per commoure l’espectador, tot fent perdonar l’amoralitat dels protagonistes en el seu camí tortuós. Manon, que aspira per damunt de tot al luxe i a la comoditat, es conduirà a la traïció i a la prostitució. La seva deportació a Louisiana i posterior mort en els braços de l’impotent i penedit Des Grieux és alliçonadora. Des d’una visió misògina, per la seva força i la seva manera d’encarnar el mal i la perdició, ha esdevingut un mite literari a l’alçada d’una sèrie de dones com Cleòpatra, Eva, Salomé, Carmen o Lulú.
Amb el suport de

Manon
Opéra comique en cinc actes
Llibret d'Henri Meilhac i Philippe Gille
Estrena absoluta: 19/1/1884 a l’Opéra-Comique de París
Estrena a Barcelona: 29/12/1894, al Gran Teatre del Liceu
Darrera representació al Liceu: 9/7/2007
Total de representacions al Liceu: 145
- Durada aproximada 2h 40min
Fitxa artística
- Direcció d'escena
- Olivier Py
- Coreografia i reposició
- Daniel Izzo
- Escenografia
- Pierre André Weitz
- Vestuari
- Pierre André Weitz
- Il·luminació
- Bertrand Killy
- Assistència a la direcció musical
- Romain Dumas
- Producció
- Grand Théâtre de Genève i Opéra-Comique (París)
Repartiment
MANON LESCAUT
|
Nadine SierraImagen
![]() |
20,22,24,27,30 d'abril i 3 de maig
|
---|---|---|
Amina EdrisImagen
![]() |
21,23,26,29 d'abril i 2 de maig
|
|
POUSSETTE
|
Inés BallesterosImagen
![]() |
|
JAVOTTE
|
Anna TobellaImagen
![]() |
|
ROSETTE
|
Anaïs MasllorensImagen
![]() |
|
EL CAVALLER DES GRIEUX
|
Michael FabianoImagen
![]() |
20, 22, 24,27,30 d'abril i 3 de maig
|
Pene PatiImagen
![]() |
21,23,26,29 d'abril i 2 de maig
|
|
LESCAUT
|
Alexandre DuhamelImagen
![]() |
20,22,24,27,30 d'abril i 3 de maig
|
Jarrett OttImagen
![]() |
21,23,26,29 d'abril i 2 de maig
|
|
EL COMTE DES GRIEUX
|
Laurent NaouriImagen
![]() |
20,22,24,27,30 d'abril i 3 de maig
|
Jean-Vincent BlotImagen
![]() |
21,23,26,29 d'abril i 2 de maig
|
|
GUILLOT DE MORFONTAINE
|
Albert CasalsImagen
![]() |
|
SENYOR DE BRÉTIGNY
|
Tomeu BibiloniImagen
![]() |
|
L’HOSTELER
|
Pau ArmengolImagen
![]() |
- Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, conductor)
- Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
- Director
- Marc Minkowski
Canvis repartiment
- El tenor Michael Fabiano interpreta el rol del cavaller Des Grieux substituint a Javier Camarena, qui finalment no debutarà aquest títol aquesta temporada.
En record de Victoria de los Ángeles
Aquest any 2023 és el centenari del naixement d’una de les veus més estimades del Liceu, la soprano Victoria de los Ángeles. Volem commemorar l’efemèride dedicant les funcions de Manon de Massenet a la seva memòria. Victoria de los Ángeles va cantar el rol de Manon en quatre temporades diferents, el qual va ser el que va interpretar més vegades a l’escenari del Liceu i el seu darrer personatge escenificat durant les funcions del gener del 1967, que van sumar un total de 12 representacions memorables.
Cronologia liceista
Relació històrica de funcions de Manon de Massenet al Gran Teatre del Liceu.
Descarregar
Retransmissió
Segueix l'òpera en directe a Catalunya Música el dissabte 22 d'abril a les 19h.