Totes les noticies

Tercera trobada dels patronats del Liceu i del Teatro Real

  • Avui s’han reunit al Liceu els dos patronats dels teatres d’òpera més importants d'Espanya per continuar amb la tasca de treballar sinergies entre les dues institucions, i avançar en aliances artístiques i institucionals
  • Aquesta reunió, encapçalada per Salvador Alemany, president del Gran Teatre del Liceu i Gregorio Marañón, president del Teatro Real, ha comptat amb la presència destacada del ministre de cultura, Miquel Iceta; la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga; i la consellera de Cultura, Turisme i Esport de la Comunitat de Madrid, Marta Rivera de la Cruz, així com dels directors generals i artístics d’ambdues institucions
  • Entre els acords anunciats en destaquen les properes coproduccions entre tots dos teatres: Evgeni Onegin, Jenufa i La fanciulla del West, produccions liderades pel Liceu, i Rusalka, Maria Stuarda i La sonnambula, liderades pel Real. Recentment també s’ha anunciat Dido & Aeneas amb William Christie i Blanca Li, que es podrà veure la següent temporada als dos teatres.
  • També s’ha presentat un nou abonament conjunt d’ambdues institucions que reuneix 4 espectacles: Il trittico (Liceu), Macbeth (Liceu), Nixon in China (Real), Il turco in Italia (Real). L’abonament, que només inclou funcions de cap de setmana, comptarà amb 100 unitats per als amants de l’òpera

Barcelona, 13 de juny de 2022. Avui ha tingut lloc al Liceu de Barcelona els dos patronats de les òperes més importants d’Espanya: El Gran Teatre del Liceu i el Teatro Real. Una reunió, encapçalada per Salvador Alemany, president del Liceu i Gregorio Marañón, president del Real, que té com a objectiu treballar en noves sinergies entre les institucions a nivell artístic i institucional i poder reflexionar i debatre sobre el sector operístic i cultural.

Aquesta tercera trobada –2008, Barcelona i 2017, Madrid- ha comptat amb la presència destacada del ministre de Cultura i Esport, Miquel Iceta; la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga; la consellera de Cultura, Turisme i Esport de la Comunitat de Madrid, Marta Rivera de la Cruz, el tinent d'alcalde i director de l'Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí; el secretari General de Cultura i Esport, Víctor Francos; el sotssecretari del Ministeri de Cultura i Esport, Eduardo Fernández, i el director general de l’INAEM, Joan Francesc Marco, entre d’altres (consultar tots els assistents al final de la nota). Durant l'acte, s'ha parlat de les pròximes iniciatives artístiques entre les dues institucions, i també s'ha presentat un nou abonament conjunt per als amants de l'òpera. Temes com el moment pel qual passa el gènere operístic, la innovació, el finançament, el mecenatge i les noves tecnologies també han estat assumptes rellevants en aquesta trobada.

“Tots els que ens reunim aquí compartim un mateix objectiu: treballar per una escena cultural en la qual el diàleg i la col·laboració institucional estiguin integrades en el treball quotidià” ha comentat el Ministre d'Educació, Cultura i Esport, Miquel Iceta en el seu discurs de la trobada entre patronats, afegint la importància de “la unió de Barcelona i Madrid, de Madrid i Barcelona, com a combinació imbatible en l'àmbit de la cultura a nivell internacional”. La consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga ha indicat que “La col·laboració entre el Teatro Real i el Gran Teatre del Liceu és important. Tots dos comparteixen el repte de ser teatres lírics de referència a Europa i els seus equipaments han treballat intensament per fer-ho possible.”, i la consellera de Cultura, Turisme i Esport de la Comunitat de Madrid, Marta Rivera de la Cruz, ha assenyalat que totes dues institucions tenen “l’oportunitat i l'obligació de continuar treballant juntes” perquè el que fan “és l'única cosa” que romandrà en el temps i que la seva col·laboració és “de vital importància” per a la seva bona marxa.

Salvador Alemany, president del Patronat del Gran Teatre del Liceu, que va renovar el seu mandat durant 5 anys el passat octubre, va iniciar el seu discurs referint-se a aquesta trobada com “un dels actes importants” de la celebració del seu 175 aniversari. “El nostre èxit, el de cadascun dels teatres, es basarà en la col·laboració i no en la competència”, ha subratllat el president del Liceu, convençut que “en aquest esport, en aquesta lliga que juguem cada temporada, no hi ha més victòries ni derrotes que la que cadascú de nosaltres registri en la seva pròpia evolució. Només hem de competir amb nosaltres mateixos i col·laborar per ajudar-nos i ser ajudats pels qui treballem al servei de la cultura i al servei del prestigi del país”. En el mateix dia d'avui, el Gran Teatre del Liceu ha presentat el seu Pla Estratègic 2023-2026 a la Comissió Executiva, un pla que mira al futur i, com afirma Alemany, destaca per “consolidar la nostra estructura musical, artística, tècnica, comercial i administrativa; executar un ambiciós programa artístic en les tres pròximes temporades; continuar desenvolupant els nostres projectes educatiu i social; així com la creació de nous públics, la implementació de les noves tecnologies i la innovació per adaptar els nostres Teatres al segle XXI. Treballar amb el Real en noves propostes com les que presentem avui a nivell artístic, vol dir que fem passos endavant per aconseguir cada objectiu que ens proposem. No fer-ho sols fa que siguem més forts”

Finalment, el president del Liceu també ha volgut emfatitzar un dels objectius de la institució a mitjà termini “disposar el 2027 d'una segona seu, LiceuMar, que ens permeti experimentar diversos projectes d'innovació, de formació i l'organització de temporades estables de dansa. Per poder avançar cap a aquest objectiu, l'actualització contínua en el camp del patrocini i mecenatge privat serà fonamental. En aquest camp, el Liceu i el Real aprenen conjuntament i contribueixen a consolidar els seus vincles amb la societat, potenciant així el finançament privat en l'àmbit cultural, un element pel que cal treballar incansablement.”

El president del Teatre Real, Gregorio Marañón, ha destacat la transcendència que els dos grans teatres d'òpera del país constitueixin veritables “oasis de convivència”, tant a l'interior de totes dues institucions com en la relació que mantenen tots dos presidents.

Sobre el Real ha destacat la convivència que des de 2008 existeix entre les tres Administracions Públiques que el conformen, que “no ha conegut una sola crisi”, així com la relació institucional establerta amb els representants de la societat civil que participen en el seu projecte i la pau social aconseguida amb els treballadors. “Des que jo vaig assumir la presidència fa 14 anys –ha recordat Marañón-, no hi ha hagut un sol dia de vaga”.
Marañón ha recordat “l’immens esforç, artístic i econòmic” que va suposar la decisió de reobrir les seves portes i desenvolupar la temporada 20/21 en la seva integritat, una cosa que li ha permès constituir-se internacionalment com a una institució de referència.
Ha recordat així mateix l’“ambiciós” pla estratègic que el Teatre va aprovar fa uns mesos per als pròxims cinc anys i ha reconegut en aquest sentit l'excel·lent treball del director general, Ignacio García-Belenguer, així com la magnífica aposta operística dissenyada pel seu director artístic, Joan Matabosch.
“Vull aquí proposar-vos que ens visiteu de nou a Madrid quan millor us convingui, si és possible al llarg de la pròxima temporada, perquè aquesta relació significativa d'anada i tornada de dues de les principals institucions culturals d'Espanya, i, sens dubte, les primeres en l'àmbit de les arts escèniques i musicals, continuïn traslluint, mitjançant la seva col·laboració, una aspiració d'exemplaritat”, ha afegit Marañón.

Liceu i Real: noves iniciatives artístiques

Un dels principals motors de treball entre les dues institucions sempre ha estat i continua sent l'artístic, i per aquest motiu també ha estat un dels eixos rellevants d’aquesta trobada. Tant el Liceu com el Real treballen conjuntament en la creació de propostes artístiques per poder donar tant visibilitat al nou talent, com perquè els grans noms de la lírica planifiquin els seus futurs projectes aquí. En les pròximes cites artístiques es troben 6 noves coproduccions: Evgeni Onegin, de Txaikovski, Jenufa, de Janáček, i La fanciulla del West, de Puccini, produccions liderades pel Liceu i Rusalka, de Dvořák, Maria Stuarda, de Donizetti, i La sonnambula, de Bellini, liderades pel Real. Recentment ambdues institucions també han anunciat en les seves temporades 22/23 la nova coproducció d’òpera i dansa Dido & Aeneas, de Purcell, amb la direcció musical de William Christie i la direcció d’escena i coreografia de Blanca Li, un espectacle que s’estrenarà el gener de 2023 als Teatros del Canal i es podrà veure al Liceu el juny del mateix any.

Nou abonament conjunt: 4 espectacles, 2 teatres d’òpera

Una altra de les novetats que presenten vui els dos teatres és el nou abonament conjunt que reuneix 4 espectacles, 2 de les millors propostes de temporada del Liceu i 2 del Real:

  • Il trittico, de Puccini. Gran Teatre del Liceu. Dissabte 3 de desembre.
  • Macbeth, de Verdi, amb la creació de Jaume Plensa. Gran Teatre del Liceu. Dissabte 25 de febrer.
  • Nixon in China, d’Adams. Teatro Real. Diumenge 30 d’abril (dia següent festiu).
  • Il turco in Italia, de Rossini. Teatro Real. Dissabte 3 de juny.  

Aquesta novetat estarà disponible a partir del 10 d’octubre a les 10h y es podrà adquirir a liceu.cat i teatroreal.es, així com als telèfons 934 859 913 (Liceu) i 900 24 48 48 (Teatro Real) i a les Taquilles d’ambdós teatres. Hi haurà una disponibilitat de 100 abonaments repartits entre diferents zones d’ambdós teatres amb tots els avantatges de l’abonat de cada teatre. A partir d’avui, s’activarà un servei per avisar via email de l’inici de la venda.