Otello

La Veu del Liceu-06

En escena

Òpera; Verdi

Share the article

Do you want to receive the news? Subscribe

Cap a l’Otello perfecte: subtilesa lírica i intensitat actoral

Una representació satisfactòria d’Otello exigeix cantants en plena maduresa: és tan gran la cura del llibret en els detalls –cada mot té un valor extraordinari en els seus rics matisos de significat– i és tan alta l’exigència de la partitura, que s’ha de disposar d’un alt nivell de seguretat i experiència per acarar un paper protagonista o la direcció musical, que recaurà en el mestre veneçolà Gustavo Dudamel, una de les batutes més enèrgiques, matisades i sàvies del circuit internacional. Respecte de les veus, un bon Otello no es pot deixar a l’atzar, i és per això que l’elenc per a les onze funcions del Liceu presenta com a tret distintiu haver cantat l’òpera en múltiples ocasions, sempre amb èxit i esforç. Així, com a garantia, l’encapçalaran els tenors Gregory Kunde i Jorge de León, dos Otellos de llarg recorregut, equipats amb una veu ferma i segura; tots dos coneixen els secrets del personatge i saben extreure’n el màxim de partit. Semblantment s’esdevé amb el doble repartiment per al paper crucial de Jago: el baríton malagueny Carlos Álvarez tornarà a afrontar un dels seus rols predilectes –potser el més ben aconseguit de la seva impecable trajectòria–, com també el veterà Željko Lucic, especialista en dolents verdians. Desdemona recaurà en dues sopranos de registre diferent, l’spinto búlgara Krassimira Stoyanova –una experta de llarga trajectòria amb una gran fortalesa– i la lírica dramàtica Eleonora Buratto, cantant d’un timbre delicat que brillarà en els passatges més lírics.

Gustavo Dudamel

Director musical

Començà a rebre classes de violí quan encara era un infant i ja de ben jove va interessar-se per la direcció; així, als 13 anys deixà el violí, que tocava com a membre d’una orquestra juvenil, i es posà a dirigir aprofitant l’absència del director. L’any 1996 va ser nomenat Director Musical de l’Orquestra de Cambra Amadeus, i als 18 anys van nomenar-lo Director Musical de l’Orquesta Sinfónica Juvenil Simón Bolívar de Veneçuela; a partir d’aleshores la seva carrera ha estat imparable. Actualment és el Director Musical i Artístic de la Filarmònica Los Angeles. Ha dirigit cinc produccions al Teatro alla Scala de Milà, tretze a Los Angeles, a més de pujar a l’escenari de la Metropolitan Opera de Nova York, Wiener Staatsoper i Staatsoper de Berlín, tot dirigint Così fan tutte, Carmen, Otello, Tannhäuser o West Side story, a més d’òperes dels compositors John Williams i Olivier Knussen. Convençut que la música té un poder transformador de vides, sempre ha donat suport a iniciatives a favor de l’educació artística i de divulgació de la música clàssica a nous públics. Entre els seus compromisos més recents figuren actuacions amb la Wiener Philharmoniker als festivals de Salzburg i Grafenegg, i amb la Berliner Philharmoniker a la mateixa ciutat de Berlín, a més de dos nous projectes educatius en col·laboració amb la Fundació “la Caixa” i la Fundació Dudamel.

Gregory Kunde

Tenor

Tenor Gregory Kunde was named "best male singer" in the 2016 International Opera Awards. The leading roles in such operas as Les troyens, Peter Grimes, L’Africaine, Otello (both Verdi and Rossini's versions), Aida, Norma, Il trovatore, Cavalleria rusticana and Pagliacci are all part of his repertory. He has performed in cities including London, Milan, Venice, Madrid, Rome, Berlin and Verona.

After singing in Anna Bolena in the Liceu's 2010/11 season, he has returned several times in Il pirata (2012/13), Norma (2014/15), Otello (2015/16), Manon Lescaut and Poliuto (2017/18) and Turandot (2019/20).

Jorge de León

Tenor

The tenor Jorge León hails from the Canary Islands. A winner of the Gayarre prize and runner-up in the Aragall competition, he ranks among the finest present-day Spanish singers, thanks primarily to his easy high register and his unerring technique.  He has taken leading roles, such as Radamès (Aida), Turiddu (Cavalleria rusticana) and Mario Cavaradossi (Tosca), at time-honoured operatic venues in New York, Milan, Vienna, Berlin and elsewhere. At the Liceu he has already starred in five operas, the most recent being Andrea Chénier and Madama Butterfly.

Carlos Álvarez

Baríton

Carlos Álvarez, the charismatic baritone from Malaga, returns to the Liceu where he has already triumphed in such titles as Rigoletto and Don Giovanni (2016/17), Un ballo in maschera (2017/18) and Hamlet (2018/19).

Though he originally studied medicine, he has devoted his life to singing and worked in the world's leading opera houses in New York, Vienna, Paris, Milan and other cities. He has won two Grammys (in 2001 and 2005).

The jury of the Critics' Awards run by Amics del Liceu twice proclaimed him the best male singer of the season for his performances as Carlo Gérard (Andrea Chénier, 2014) and Jago (Otello, 2015) at the Peralada Castle Festival.

Željko Lucic

Baríton

Estudià cant a Belgrad i Novi Sad (Sèrbia), on debutà al Teatre Nacional l’any 1993 interpretant Silvio (I pagliacci). Entre els anys 1998 i 2008 formà part de la companyia de l’Oper de Frankfurt. El seu repertori inclou papers com el comte de Luna (Il trovatore), Amonasro (Aida), Jago (Otello), Giorgio Germont (La traviata), Scarpia (Tosca) i els protagonistes de Macbeth, Rigoletto, Simon Boccanegra i Nabucco. Papers que ha cantat a la Metropolitan Opera de Nova York, Royal Opera House de Londres, San Francisco Opera, Opéra National de París, Wiener Staatsoper, Teatro alla Scala de Milà, Semperoper de Dresden, així com al Festival d’Ais de Provença, entre altres escenaris. Entre els seus propers compromisos figuren Miller (Luisa Miller) a Frankfurt, Scarpia a París i Nova York, a més de Germont al Festival de Verona.

Debutà al Gran Teatre del Liceu la temporada 1997/98 amb L’elisir d’amore.

Krassimira Stoyanova

Soprano

The Bulgarian-born soprano Krasimira Stoyanova originally studied the violin. Her debut as a professional opera singer took place in Sofia in 1995.

Since then she has worked with many distinguished conductors including Daniel Barenboim, Riccardo Chailly, Myung-Whun Chung, Riccardo Muti, Daniele Gatti, Bernard Haiting, Manfred Honeck, Mariss Jansons and Fabio Luisi.

We have seen her at the Liceu in Otello (2005/06), Luisa Miller (2007/08), Simon Boccanegra (2008/09), Il trovatore (2009/10) and Faust (2011/12).

Eleonora Buratto

Soprano

Es graduà al Conservatori Lucio Campiani de Màntua, la seva ciutat natal, i seguí la seva formació amb Luciano Pavarotti i Paola Leolini. Guanyà el Concurs Adriano Belli d’Spoleto, i hi debutà com a Musetta (La bohème). L’han dirigit els mestres Paolo Arrivabeni, Maurizio Benini, Ivor Bolton, Theodor Currentzis, Ottavio Dantone, Daniele Gatti, Daniel Harding, Zubin Mehta, Stefano Montanari, Riccardo Muti, Gianandrea Noseda, Marc Piollet i Juraj Valčuha. I els directors d’escena Calixto Bieito, Damiano Michieletto, Chiara Muti i Emilio Sagi. Entre els seus compromisos recents hi ha les òperes Il viaggio a Reims, Turandot, Carmen, Le nozze di Figaro, Don Pasquale, Falstaff, La bohème, Don Giovanni o Idomeneo, entre d’altres. A les ciutats de Nàpols, Milà, Roma, Amsterdam, Nova York, Viena, Londres, Madrid o Palerm. 

Share the article

Do you want to receive the news? Subscribe

Keep scrolling to see the next article

Load next