Notícies

El Liceu tanca amb equilibri econòmic la temporada 2022/23

El Liceu clou la segona temporada del 175è amb equilibri econòmic i una programació que combina passat i present per configurar el caràcter del futur de la institució.

Image
Gran Teatre del Liceu (© David Ruano)
  • El Liceu clou la segona temporada del 175è amb equilibri econòmic i una programació que combina passat i present per configurar el caràcter del futur de la institució. Un “Liceu per a tothom” compromès amb l’excel·lència artística i sensible i amatent a les realitats que succeeixen en plena tercera dècada del segle XXI. 
  • Tot i el context de pujada generalitzada dels costos, el Liceu tanca, un any més, en equilibri econòmic amb un pressupost de 51 Mn€, un 9,4% més que l’exercici anterior.  
  • Un any més, el Liceu ha comptat amb el compromís de les administracions públiques que segueixen recolzant una programació equilibrada entre la tradició i innovació amb unes aportacions ordinàries del 48,8%.  
  • La xifra negociada de mecenatge a la temporada 22/23 és de 7,9Mn€ d’euros, arribant a una xifra rècord i superant la barrera del 15% del pressupost. El suport empresarial i dels benefactors ha estat també important per a tancar la temporada amb equilibri. Es referma un programa de suport al Liceu en constant evolució i adaptació a les necessitats empresarials i es reforça el projecte cultural i artístic del Teatre. 
Image
Vestíbul històric del Liceu (© Sergi Panizo)
  • L’ocupació del Teatre ha estat de 273.000 espectadors, un 3% més respecte la temporada 21/22. L’ocupació global és del 82% (dos punts més que l’anterior), i unes 30 funcions han tingut sold out
  • Pel que fa al projecte artístic, aquesta temporada ha estat compromesa amb el desenvolupament de l’excel·lència artística i cultural del Liceu a través, principalment, de la temporada escenificada d’òpera i dansa, així com de les seves veus. El Liceu ha seguit apostant per cantants de primer nivell, l’ús dels nous llenguatges, així com l’impuls de noves coproduccions internacionals amb teatres de referència. El Liceu ha proposat un viatge en la història del gènere, des de Monteverdi fins a l’aposta per òperes de nova creació.  
  • El Liceu ha rebut les veus més aclamades de l’escena operística actual, entre les quals destaquen noms com Sondra Radvanovsky, Piotr Beczała, Lise Davidsen, Matthias Goerne, Iréne Theorin, Julie Fuchs, Cecilia Bartoli, Nadine Sierra, Luca Salsi, Ermonela Jaho, Ambrogio Maestri, Daniela Barcellona, Nikolai Schukoff, Elena Pankratova, Magdalena Kožená, entre d’altres. 
Image
'L'incoronazione di Poppea' al Liceu (© David Ruano)
  • La temporada 2022/2023 també ha acollit les propostes dels directors d’escena més aclamats internacionalment com Calixto Bieito, Àlex Ollé, Marta Pazos, Claus Guth, Olivier Py, Lotte de Beer, Rafael R. Villalobos, Damiano Michieletto i les batutes més reconegudes, entre les quals hi ha les de Josep Pons, Gustavo Dudamel, Marc Minkowski, Susanna Mälkki, William Christie, René Jacobs, Jordi Savall o Rinaldo Alessandrini, entre d’altres. 
  • El Liceu referma la seva aposta per donar oportunitats al talent nacional. Algunes de les veus que han encapçalat rols principals en títols d’aquesta temporada han estat Sara Blanch, Serena Sáenz, Xavier Sabata, Saioa Hernández, Carles Pachón, Lidia Vinyes-Curtis, Ruth Iniesta, Pau Armengol, Rocío Martínez, Marta Infante, etc. 
  • El projecte artístic de Víctor Garcia de Gomar, iniciat amb la seva arribada al Teatre el 2019, aposta per fer del Liceu un centre de les arts. El Liceu, una temporada més, ha estat el baluard d’exposicions d’artistes de renom com Flávia Junqueira, Marria Pratts o Antonio López. 
  • Una mostra més del compromís del Liceu amb el talent emergent és ÒH!PERA, un projecte en xarxa creat per fomentar l’experimentació i aprenentatge de joves estudiants de diferents disciplines del disseny de la ciutat a través d’una experiència real de creació operística.  
  • Els compositors Andreu Gallén, Carlos de Castellarnau, Marian Márquez i Itziar Viloria, els directors d’escena Israel Solà, Cristina Cubells, Bàrbara Mestanza Peña i Jordi Oriol i els llibretistes Jordi Prat i Coll, Cristina Cubells, Mervat Alramli i Ariadna Pastor han configurat aquesta segona edició amb 4 funcions que han tingut una ocupació del 100%. 
  • La gata perduda, la primera òpera comunitària co-creada amb el barri del Raval dins el projecte ‘Opera Prima’ ha rebut el reconeixement social unànime, així com diversos guardons entre els quals destaca el premi Max al millor espectacle musical o líric. 
Image
'La gata perduda' (© A. Bofill)
Un moment de 'La gata perduda'.
  • El Liceu també ha acollit l’estrena mundial de la nova producció de Macbeth de Verdi amb la posada en escena de Jaume Plensa i l’estrena absoluta d’Alexina B., composició de Raquel García-Tomás, llibret d’Irène Gayraud i una proposta escènica de Marta Pazos. 
  • El 175è aniversari ha estat el context per celebrar l’intercanvi d’orquestres amb l’Opéra de Paris. Gustavo Dudamel va dirigir amb èxit l’Orquestra de l’Opéra de Paris amb la Novena simfonia de Mahler al Liceu i Josep Pons, amb l’Orquestra Simfònica del Liceu va oferir a París un Castell de Barbablava de Bartók aclamat per la crítica.  
  • Grans títols com Parsifal, el debut a l’Opéra de Paris, el concert a la platja obert a tota la ciutadania, els concerts a territori, el cicle de cambra i la participació al Festival Grec han marcat tot un tour de force de l’Orquestra del Liceu i el mestre Josep Pons durant aquest final de temporada.   
  • El projecte social LiceuApropa ha arribat a quasi 3.000 persones, 750 persones han assistit programa Òpera a l’abast i 450 han participat en el programa Ritmes en companyia
  • El Projecte educatiu LiceuAprèn ha congregat prop de 57.000 infants, un 10% més que l’any anterior. D’aquests, 35.735 han assistit a les funcions escolars d’El Petit Liceu i 22.000 a les funcions familiars.   
  • El Liceu també ha desenvolupat enguany el programa Liceu als Centres: un total de 24 centres educatius i quasi 3000 alumnes han participat en aquest projecte educatiu que permet un acompanyament específic per a millorar ensenyament a través de la música i les arts escèniques. 
  • El Liceu apropa la cultura amb dos esdeveniments fora de les parets del Teatre amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona. El concert a la platja del Bogatell va congregar unes 20.000 persones sota el paraigües de Barcelona Obertura i 30.000 persones van veure a la Plaça Catalunya La torre de Nadal, un nou espectacle que combina circ i òpera i que ha estat una prèvia de l’espectacle que s’estrenarà la propera temporada al Liceu: La torre dels somnis
  • Les 4 funcions LiceUnder35 han esgotat entrades (Il trovatore, Tosca, Alexina B., Dido&Aeneas) amb un total de 7.500 espectadors.També s’han venut 6.500 entrades addicionals per a altres funcions de la temporada venudes amb tarifes exclusives per a joves. En total, són 14.000 entrades per a públic jove aquesta temporada al Liceu, repetint la xifra de la temporada passada. 
  • El Liceu segueix en la tendència de reduir la seva mitjana d’edat i la manté en 50 anys (com a la temporada 21/22). A les temporades 18/19, 19/20 i 20/21 l’edat mitjana va ser de 53 anys.  
  • El 48% del públic d’aquesta temporada és de Barcelona ciutat, el 11% de l’entorn metropolità, el 16% de la resta de la demarcació de Barcelona, un 8% de la resta de Catalunya i un 17% és de la resta de l’Estat o estranger, situant-se quasi al 20% abans de la pandèmia.  
Image
Foto de família de l'entrega de les Medalles d'Or del Liceu. (© Toni Bofill)
Foto de família de l'entrega de les Medalles d'Or del Liceu (© Antoni Bofill)
  • El Liceu ha incrementat lleugerament el nombre d’abonaments respecte la temporada anterior i arriba a la xifra total dels 15.500 abonaments, entre abonaments de butaca fixa i abonaments a la carta. 
  • En el marc del 175è aniversari, el Gran Teatre del Liceu va obrir Liceu+, la plataforma audiovisual del Teatre i aquesta temporada s’ha posat en marxa Liceu+LIVE, l’abonament digital que permet veure espectacles en directe i en alta qualitat. La temporada tanca amb 3.000 abonats.  
  • També en el marc del 175è, el Patronat del Gran Teatre del Liceu, encapçalat per Salvador Alemany, ha aprovat el retorn de les Medalles d’Or del Teatre. Enguany, s’ha concedit la Medalla d’Or del Gran Teatre del Liceu a la cantant Sondra Radvanovsky, la ballarina i coreògrafa Assumpció Aguadé, l’historiador i crític Roger Alier, la Fundació ”la Caixa”, la Família Puig, la Societat del Gran Teatre del Liceu i el Cercle del Liceu. 
  • El Gran Teatre del Liceu engega els motors de la temporada 23/24, que s’inaugurarà el proper 27 de setembre de 2023 amb l’òpera Eugene Onegin de Piotr Ilitx Txaikovski. Una temporada que gira entorn el concepte Esquerdes irreversibles: una invitació a descobrir la extraordinària fortalesa que sorgeix paradoxalment de les cicatrius vitals. Una temporada per somiar a partir del coneixement, l’art i l’òpera, sent el Liceu un mirall del món actual. 
Image
Gran Teatre del Liceu (© Sergi Panizo)

Barcelona, 31 de juliol de 2023. Amb les últimes funcions de Coppél-i.A., clou la temporada 2022/23 del Gran Teatre del Liceu, la segona del seu 175è aniversari. El Liceu aconsegueix un equilibri econòmic amb una programació artística excel·lent i mantenint el seu compromís amb el projecte socioeducatiu. La temporada 22/23 tanca amb prop de 273.000 espectadors, una xifra superior respecte la temporada passada 21/22, un total de 202 funcions i amb una ocupació mitjana al voltant del 82%

Encara s’està treballant en el tancament econòmic però està previst que el Liceu finalitzi la temporada mantenint l’equilibri econòmic amb un pressupost de 51Mn€, un 9,4% més que l’exercici anterior. Un any més, el Liceu ha comptat amb el compromís de les administracions públiques que segueixen recolzant una programació equilibrada entre la tradició i innovació. 

La xifra negociada de mecenatge a la temporada 22/23 és de 7,9Mn€ d’euros, arribant a una xifra rècord i consolidant així el compromís del sector empresarial i de la societat civil amb el Gran Teatre del Liceu. El suport empresarial i dels benefactors ha estat també important per a tancar la temporada amb equilibri. Es així consolida un programa de suport al Liceu en constant evolució i adaptació a les necessitats empresarials i es reforça el projecte cultural i artístic del Teatre. 

Image
Sondra Radvanovsky i Piotr Beczala (© Antoni Bofill)
Sondra Radvanovsky i Piotr Beczala (© Antoni Bofill)

Un projecte artístic que abraça totes les arts 

A nivell artístic, aquesta ha estat una temporada equilibrada i eclèctica que ha posat sobre l’escenari grans veus, produccions d’alta qualitat artística i que ha comptat amb la presència de reconeguts directors d’orquestra i d’escena. El Liceu també ha posat el focus en la creació del país, una aposta per aquest present patrimonial que ja és l’avenir i en el tractament de temes que concerneixen a la societat d’avui, fent de l’òpera una cerimònia estètica i espai de reflexió.  

Aquesta ha estat una temporada equilibrada i eclèctica amb una alta qualitat de programació. El Liceu ha proposat un viatge en la història del gènere, des de Monteverdi fins a l’aposta per òperes de nova creació, tot un “salt al buit” per fer de l’òpera un gènere viu. 

En total, aquesta temporada 22/23 s’han realitzat un total de 202 funcions: 91 d’òpera, 17 de dansa, 20 concerts, i 74 funcions d’El Petit Liceu.  

El Liceu ha rebut les veus més aclamades de l’escena operística actual, entre les quals destaquen noms com Sondra Radvanovsky, Piotr Beczała, Lise Davidsen, Matthias Goerne, Iréne Theorin, Julie Fuchs, Nadine Sierra, Luca Salsi, Ermonela Jaho, Ambrogio Maestri, Daniela Barcellona, Nikolai Schukoff, Elena Pankratova, Magdalena Kožená, entre d’altres. 

La temporada 2022/2023 també ha acollit les propostes dels directors d’escena més aclamats internacionalment com Calixto Bieito, Àlex Ollé, Marta Pazos, Claus Guth, Olivier Py, Lotte de Beer, Rafael R. Villalobos, Damiano Michieletto i les batutes més internacionals, entre les quals hi ha les de Josep Pons, Gustavo Dudamel, Marc Minkowski, Susanna Mälkki, William Christie, René Jacobs, Jordi Savall o Rinaldo Alessandrini, entre d’altres. 

El Liceu referma la seva aposta per donar oportunitats al talent nacional. Algunes de les veus que han encapçalat rols principals en títols d’aquesta temporada han estat Sara Blanch, Serena Sáenz, Xavier Sabata, Saioa Hernández, Carles Pachón, Lidia Vinyes-Curtis, Ruth Iniesta, Pau Armengol, Rocío Martínez, Marta Infante, etc. 

Image
Jaume Plensa durant la presentació de 'Macbeth' al Liceu.
Jaume Plensa a l'escenografia de 'Macbeth'.

Pel que fa als títols de la Temporada, cal destacar l’estrena mundial de la nova producció de Macbeth de Verdi amb la posada en escena de Jaume Plensa amb la batuta el mestre Josep Pons i l’estrena absoluta d’Alexina B., de Raquel García-Tomás amb llibret d’Irène Gayraud i una proposta escènica de Marta Pazos. Aquestes dues propostes van generar un interès internacional i mitjans estrangers van venir a cobrir aquests esdeveniments. En aquest sentit, el reconegut diari francès Libération va posar en relleu que el Liceu programés aquesta obra, basada en les memòries d’Herculine Barbin.

Image
'Alexina B.' (© Antoni Bofill)
Un moment d'Alexina B.' (© Antoni Bofill)

Macbeth i 7 Deaths of Maria Callas són dues de les produccions estrella amb la participació de les arts sobre l’escenari a través de Jaume Plensa i l’artista Marina Abramović, respectivament aquesta temporada. L’obra d’Antonio López també va dialogar amb el Winterreise de Schubert amb una poètica proposta a La Model. 

A l’escenari del Teatre també s’han pogut veure dues noves coproduccions del Liceu: Tosca de Puccini amb el segell de Rafael R. Villalobos i Dido & Aeneas de Henry Purcell, amb una proposta a camí entre l’òpera i la dansa dirigida escènicament i amb coreografia de Blanca Li i la batuta de William Christie.  

Un dels moments més ambiciosos de la temporada i més aplaudits per la crítica i el públic va ser l’arribada d’Il trittico de Puccini, un títol poc representat al Liceu, amb la prestigiosa batuta de Susanna Mälkki, una exuberant producció de Lotte de Beer de la Bayerische Staatsoper de Munic i les veus de Lise Davidsen i Ermonela Jaho.  

Image
Susanna Mälkki
Susanna Mälkki al capdavant de l'Orquestra del Liceu a 'Il trittico'.

Destacar també el retorn de Wagner al Liceu amb Parsifal amb muntatge de Claus Guth i Josep Pons al fossat i la unió de dos artistes en majúscules: Jordi Savall i Calixto Bieito. Una imatge inèdita en que dos dels noms més internacionals de casa nostra han protagonitzat una destacada i exitosa producció de L’incoronazione di Poppea de Monteverdi.  

L’artista resident Àlex Ollé va dirigir escènicament Il trovatore de Verdi amb un muntatge que s’inspira en la Primera Guerra Mundial. Ollé també ha estat el mentor del projecte en xarxa ÒH!PERA, impulsat pel Liceu, la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, el Disseny Hub Barcelona i escoles de disseny de la ciutat. Una iniciativa creada per fomentar l’experimentació i aprenentatge de joves estudiants de diferents disciplines del disseny de la ciutat a través d’una experiència real de creació operística. Un gran aparador per a mostrar el talent emergent de la ciutat i projectar-lo internacionalment que ha rebut el suport unànime de diferents actors. Aquest any s’ha celebrat la segona edició amb 4 funcions que han tingut ocupació del 100%.  

Image
Nala, òpera d'Andreu Gallén.
'Nala', dins del projecte 'ÒH!PERA'.

El Liceu ha apostat aposta per la dansa amb tres grans espectacles: la nova coproducció del Liceu de Dido & Aeneas amb Blanca Li i William Christie, Jungle Book reimagined amb Akram Khan Company i Coppél-i.A., una proposta dels Ballets de Montecarlo amb direcció de Jean-Christophe Maillot.

Image
Jungle Book Reimagined (© Ambra Vernuccio)
'Jungle Book reimagined' amb Akram Khan Company.

Després de quatre anys de treball col·lectiu, el Liceu ha presentat La gata perduda, una nova òpera co-creada amb el barri del Raval. Aquesta és la primera producció resultant del programa ‘Opera Prima’, la línia de creació comunitària del Liceu, que té la premissa d’usar l’art com a pilar de transformació de les persones, així com amb la voluntat d’inclusió social a través de la cultura.

Unes 70 associacions i institucions del Raval han format part del projecte, amb l’estreta col·laboració de la Fundació Tot Raval i la complicitat del Districte de Ciutat Vella. La creació comunitària implica que el barri s’ha inserit en tot el procés de creació artística, des de la dramatúrgia, la interpretació musical i coral i la construcció tècnica amb un diàleg permanent amb professionals de les diferents àrees, tot garantint l’excel·lència artística. La composició té el segell d’Arnau Tordera I, Victoria Szpunberg al llibret i Ricard Soler Mallol la direcció d’escena. TV3 també va realitzar una docusèrie que il·lustra tot el procés de creació comunitària.  

Image
'La gata perduda' (© A. Bofill)
Un moment de 'La gata perduda'.

El projecte artístic de Víctor Garcia de Gomar, iniciat amb la seva arribada al Teatre el 2019, aposta per fer del Liceu un centre de les arts on el subjecte principal sigui l’òpera, però en el qual també conflueixin altres disciplines com les arts visuals, l’antropologia, la filosofia, la poesia, la ciència o la tecnologia, entre d’altres. El Liceu, una temporada més, ha estat el baluard d’exposicions d’artistes de renom com Flávia Junqueira o Marria Pratts

Image
Instal·lació de Flávia Junqueira al Liceu.

Tour de force de l’orquestra  

Grans títols com Parsifal, el debut a l’Opéra de Paris, el concert a la platja obert a tota la ciutadania, els concerts a territori, el cicle de cambra i la participació al Festival Grec han marcat tot un tour de force de l’Orquestra del Liceu i el mestre Josep Pons durant aquest final de temporada.   

Image
L'Orquestra del Liceu a l'Ópera de la Bastilla (© Elisa Haberer)
L'Orquestra del Liceu a l'Ópera de la Bastilla (© Elisa Haberer)

L’esperat debut a l’Opéra de Paris amb El castell de Barbablava de Bartók protagonitzat per Iréne Theorin i Bryn Terfel va marcar una fita històrica en la trajectòria de l’orquestra i del teatre. L’Orquestra del Liceu, amb el mestre Josep Pons, també va protagonitzar el concert a la platja del Bogatell, que va congregar unes 20.000 persones sota el paraigües de Barcelona Obertura i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona.  

Image
Concert de l'Orquestra del Liceu a la platja del Bogatell (© Paco Amate)
Concert de l'Orquestra del Liceu a la platja del Bogatell (© Paco Amate)

La temporada en xifres d’ocupació 

Aquesta temporada 22/23 clou amb prop de 273.000 entrades venudes, un augment del 3,2% respecte la temporada passada. L’ocupació global aconseguida ronda el 82%, i alguns títols han aconseguit sold out: les dues funcions de La gata perduda, 5 de les 11 funcions de Macbeth (el títol va aconseguir una ocupació mitjana de 98% d’ocupació), les 3 funcions de 7 Deaths of Maria Callas, el concert dirigit per Gustavo Dudamel, les 3 funcions del Winterreise vist per l’artista Antonio López a La Model, les 4 funcions d’Òh!pera. Igualment, també s’han esgotat les entrades de les 4 funcions LiceUnder35: Il trovatore, Tosca, Alexina B., Dido & Aeneas.  

Image
Liceu Under 35

El Foyer del Teatre es va quedar petit per veure el concert Els madrigals de Monteverdi IV i el concert de cambra Sempre Mozart! 

Diversos espectacles de la programació del Petit Liceu també van esgotar totes les seves entrades com ara: La petita flauta màgica, Trencanous-jazz, El conte de Nadal de Charles Dickens, La barcarola, Miralls o La cuina de Rossini. 

Image
Un moment de 'La cuina de Rossini'.

Un Liceu per a tothom  

El Liceu és una institució cultural de referència en la inclusió de col·lectius en situació de vulnerabilitat i en el desenvolupament de programes, activitats i serveis per a acostar l'òpera a les persones amb diversitat funcional, discapacitat o vulnerabilitat , potenciant valors com l’equitat o l’excel·lència. A partir d’aquesta voluntat, es desenvolupa el programa social LiceuApropa. En aquesta temporada 22/23, el número total de participants d’aquest programa a través de l'Apropa Cultura han estat quasi 3.000 persones

Image
Recital amb quartet de corda a La Boqueria.
Quartet de corda format per membres de l'Orquestra del Liceu tocant a La Boqueria.

Un dels altres projectes que es desenvolupa des del departament social del Teatre és ‘Ritmes en companyia’, que consisteix en tallers de música adreçats a usuaris amb problemes de salut mental conduits per un/a musicoterapeuta i que tenen per finalitat treballar el gaudi i la comunicació. En aquest sentit, aquesta temporada, músics de l'Orquestra del Liceu han estat agents actius dels tallers destinats a persones hospitalitzades o ateses en tractament ambulatori per un problema de salut mental, a l'àrea del Barcelonès. Les sessions han tingut lloc a 22 centres d’hospitalització de Salut Mental de Catalunya i hi ha participat unes 450 persones. 

Image
El Monstre al Laberint.
Un moment d'El monstre al laberint'.

Un dels altres eixos troncals del teatre és el projecte educatiu. LiceuAprèn treballa en tres grans línies: la creació i producció d’espectacles adreçats als infants i joves; un programa de formació ampli i divers quant a destinataris, continguts i formats, i vincles de col·laboració amb diverses institucions amb finalitats d’inclusió, de col·laboració, de formació, de recerca i d’innovació.  

El Projecte educatiu LiceuAprèn ha congregat prop de 57.000 infants, un 10% més que l’any anterior. D’aquests, 35.735 han assistit a les funcions escolars de Petit Liceu i 22.000 a les funcions familiars. La resta correspon a alumnes de centres d’alta complexitat que han vingut amb beca del 50% del preu de l’entrada.  

El Liceu també ha desenvolupat enguany el programa Liceu als Centres: un total de 24 centres educatius i quasi 3.000 alumnes han participat en aquest projecte educatiu que permet un acompanyament específic per a millorar ensenyament a través de la música i les arts escèniques. 

Image
Front Web Torre Somnis
Un moment de 'La torre de Nadal'.

En col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, s’ha presentat La torre de Nadal, un nou espectacle que combina circ i òpera i que ha estat una prèvia de l’espectacle que s’estrenarà l’any que ve al Liceu: La torre dels somnis

En aquesta temporada, la Fundació de Música Ferrer-Salat i la Fundació Conservatori Liceu han seguit mostrant la seva col·laboració amb la institució, que s’ha materialitzat en donar oportunitats als joves creadors i músics del Conservatori del Liceu en les produccions del Gran Teatre del Liceu, contribuint així a l’excel·lència creativa i musical dels espectacles. En aquesta temporada 2022-23 del Gran Teatre del Liceu, 202 músics hi han participat en un total d’11 títols. 

En l’àmbit educatiu, 6 equipaments (L’Auditori, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música Catalana, el Teatre Lliure, el Teatre Nacional de Catalunya i el Liceu) han impulsat el projecte La Cultivadora, una plataforma digital amb propostes coordinades i recursos educatius compartits entre organitzacions.  

Aquesta temporada s’ha mantingut l’èxit de Liceu Under35,  la iniciativa per poder apropar els joves al gènere operístic. Les 4 funcions Liceu Under35 han esgotat entrades (Il trovatore, Tosca, Alexina B., Dido&Aeneas) amb un total de 7.500 espectadors. També s’han venut 6.500 entrades addicionals per a altres funcions de la temporada venudes amb tarifes exclusives per a joves. En total, són 14.000 entrades per a públic jove aquesta temporada al Liceu, repetint la xifra de la temporada passada. 

Finalment, la Comunitat Liceu Under35, que ofereix avantatges exclusius als seus membres, ja compta amb més de 17.000 inscrits. La mitjana d’edat del públic Under35 és de 28 anys. 

Perfil de l’abonat i del públic  

El Liceu manté la mitjana d’edat del seu públic que se situa en 50 anys (la mateixa xifra que la temporada 21/22). A les temporades 18/19, 19/20 i 20/21 l’edat mitjana va ser de 53 anys. 

El 48% del públic d’aquesta temporada és de Barcelona ciutat, el 11% de l’entorn metropolità, el 16% de la resta de la demarcació de Barcelona, un 8% de la resta de Catalunya i un 17% és de la resta de l’Estat o estranger.  

El Liceu ha incrementat lleugerament el nombre d’abonaments respecte la temporada anterior i arriba a la xifra total dels 15.500 abonaments, entre abonaments de butaca fixa i abonaments a la carta

Image

Plataforma digital  

En el marc del 175è, el Gran Teatre del Liceu va posar en marxa Liceu+, un nou i ambiciós projecte  que ofereix els continguts audiovisuals de la casa de manera ordenada, funcional i atractiva. L’objectiu principal és proporcionar contingut obert a tothom que contribueixi a fer més accessible l’òpera i complementi  l'experiència de l'òpera en viu a través de continguts específics sobre espectacles de la temporada artística, entrevistes en profunditat, podcasts, projectes socials i educatius, entre d’altres. Els continguts de Liceu+ són gratuïts per a tothom amb un registre previ. La plataforma també és un espai per recordar moments únics i històrics del Teatre. La plataforma Liceu+ té 14.500 usuaris registrats que gaudeixen dels continguts en obert. Un 16% dels registrats s'han abonat a la temporada digital, Liceu+LIVE, un abonament digital que el Liceu ha llançat aquesta temporada 2022/2023 i que permet veure espectacles en directe i en alta qualitat.  

L'abonament digital Liceu+LIVE, que s’integra dins de Liceu+, ja acumula una mica més de 3.000 abonats, dels quals un 10% són internacionals (principalment Estats Units, França i Alemanya). Després del seu èxit en la seva primera edició, la nova temporada incorpora 5 noves òperes que es podran visionar en Live directe, i en la Versió Especial Editada: Eugene Onegin (8/10/23), Antony&Cleopatra (8/11/23), Turandot (2/12/23), Un ballo in maschera (12/2/24) i La cenerentola (1/6/24). Aquests 5 títols es sumen als que ja formen part de l’abonament i que es podran veure només en la seva Versió Especial Editada que incorpora totes les funcionalitats premium per una experiència de visionat única: Il trovatore, Il trittico, Tosca, Macbeth i Manon. És a dir, un total de 10 òperes que els abonats i abonades podran veure al llarg de la temporada 23/24.  

L’accessibilitat sempre ha estat un dels objectius principals de Liceu+ i Liceu+LIVE. Una eina d’àmbit global, creada a Barcelona, amb accés arreu del món per poder arribar al màxim de gent. Una eina que el Liceu posa a disposició perquè tothom accedeixi de forma fàcil i confortable en el gènere operístic. En aquesta línia, la temporada que ve, el Gran Teatre del Liceu inclourà l’abonament digital a tots els abonats i abonades presencials del Teatre, per així donar l’oportunitat al públic més fidel de poder gaudir de l’òpera, des d’un altre punt de vista completant la seva experiència operística.  

De cara la nova temporada, també hi haurà una millora d’usabilitat amb el desenvolupament de les aplicacions per a televisor. El passat mes de març ja es va llançar, conjuntament amb Samsung la primera versió de la app Liceu+ nativa per a televisors connectats Samsung Smart TV. I el setembre de 2023, està previst el llançament de dues noves APPS per a les televisions LG i Android TV, aquest avenç permetrà que les televisions LG, així com les televisions amb software Android TV com per exemple Sony, Philips, Sharp, Xiaomi o Hisense puguin tenir totes les avantatges i funcionalitats de l’aplicació del Liceu+, directament als seus dispositius. D’aquesta manera podran accedir de forma fàcil al contingut, així com a totes les retransmissions i espectacles que s’ofereixin a l’aplicació. 

Medalles d’or  

També en el marc del 175è, el Patronat del Gran Teatre del Liceu, encapçalat per Salvador Alemany, ha aprovat el retorn de les Medalles d’Or del Teatre. Enguany, s’ha concedit la Medalla d’Or del Gran Teatre del Liceu a la cantant Sondra Radvanovsky, la ballarina i coreògrafa Assumpció Aguadé, l’historiador i crític Roger Alier, la Fundació ”la Caixa”, la Família Puig, la Societat del Gran Teatre del Liceu i el Cercle del Liceu. 

Image
Medalla d'or del Liceu (© Antoni Bofill)
Detall de la Medalla d'Or.

Divendres passat es va celebrar l’acte de lliurament de la Medalla d’Honor del Festival Perelada al Gran Teatre del Liceu, la primera institució que la rep en la història d’aquest guardó. Salvador Alemany, President del Liceu, va recollir la medalla de mans d’Isabel Suqué Mateu, Presidenta de la Fundació Castell Perelada. Alemany, que va estar acompanyat de Valentí Oviedo (Director General del Liceu) i Víctor García de Gomar (Director Artístic del Liceu), va remarcar durant l’acte que el festival empordanès i el Liceu “estan obligats a mantenir el compromís” que els vincula des de l’inici del cicle, fa 37 anys. “Ens hem de mantenir forts, solidaris i amb aquest sentiment de país”, va reblar Alemany. 

Image
'Eugene Onegin' (© Erik Berg)
Un moment d'Eugene Onegin'.

El Liceu del futur 

La temporada que ve serà quan començarà a posar rumb el Pla Estratègic per al període 2023-2026, un full de ruta que estableix els passos que el Liceu ha de seguir per tal de continuar sent un teatre referent a nivell europeu, creixent en qualitat, prestigi i servei a la societat, tot mantenint l’equilibri econòmic. El Teatre reafirma un posicionament i relat propis en el món de la cultura i assumeix la necessitat d’una progressiva adaptació de l’activitat als requeriments de les noves generacions. Un programa artístic d'excel·lència, la consolidació del Liceu com un centre d’arts i el compromís amb l’accessibilitat, la inclusió i l’aprenentatge són els eixos centrals d’aquest nou Pla Estratègic aprovat pel Patronat.  

Per a fer possible aquests objectius troncals, el Liceu assumeix una transformació transversal de la institució que passa per una evolució en matèria organitzativa i tecnològica, la captació de nous públics i la consolidació  dels espectadors actuals i un increment dels recursos per poder desenvolupar amb èxit tota l’activitat del teatre. Finalment, com a objectiu a mig termini, el Liceu ha fet les primeres passes amb el Port per poder impulsar una possible segona seu on realitzar part de la seva programació.  Aquest nou espai pretén ser un ens polivalent i dinamitzador de la ciutat de Barcelona, obert a tota la ciutadania. 

El Gran Teatre del Liceu engega els motors de la temporada 23/24, que s’inaugurarà el proper 27 de setembre de 2023 amb l’òpera Eugene Onegin de Piotr Ilitx Txaikovski. Una temporada que gira entorn el concepte Esquerdes irreversibles: una invitació a descobrir la extraordinària fortalesa que sorgeix paradoxalment de les cicatrius vitals. Una temporada per somiar a partir del coneixement, l’art i l’òpera, sent el Liceu un mirall del món actual. 

L’òpera és un llibre obert per a pensar, conèixer, aprendre, viure i ser. A partir del setembre, des del Liceu, us convidem a un viatge que ens endinsa plegats en les seves pàgines.