Notícies

El Liceu inicia nou projecte amb el mestre Rinaldo Alessandrini

<p>L’Institut Italiano de Cultura de Barcelona i la Fundació del Gran Teatre del Liceu signen un acord de col·laboració per a promoure i difondre la representació del cicle dels Madrigals de Monteverdi.</p>

  • L’Institut Italiano de Cultura de Barcelona i la Fundació del Gran Teatre del Liceu signen un acord de col·laboració per a promoure i difondre la representació del cicle dels Madrigals de Monteverdi, que estarà dirigit pel reconegut director Rinaldo Alessandrini
  • El mestre anirà acompanyat del seu Concerto Italiano, una formació de referència creada el 1985 i que ha visitat els principals teatres d’arreu del món. Alessandrini és un autèntic especialista en aquest repertori, havent dirigit en nombroses ocasions la totes les seves obres: des del madrigals fins a les Vespro de la Beata Vergine, passant per la Trilogia d’òperes (Orfeu, Ulisses i Poppea), que va presentar a teatres tant emblemàtiques com al Teatro alla Scala de Milà i a l’Opéra National de París, dirigida escènicament per Robert Wilson entre els anys 2009 i 2016
  • Els Madrigals de Monteverdi, agrupats en nou llibres i publicats entre el 1587 i el 1651, són un catàleg imprescindible dins la història de la música. Per la seva frescor i originalitat poden ser considerats com exercicis de proto-òpera i per tant preparen el camí pel naixement d’un nou gènere. Amb Alessandrini, doncs, revisem aquesta integral dels nou llibres durant 5 temporades
  • El proper 7 de novembre es representa el vuitè llibre, on l’estil ja ha evolucionat envers un llenguatge més audaç i ple de jocs harmònics innovadors. Editat amb el nom de Madrigali guerrieri et amorosi con alcuni opuscoli in genere rappresen, Monteverdi presenta la col·lecció de madrigals més ambiciosa. La propera cita del cicle serà el 5 de juny, on s’interpretarà el sisè llibre
  • Amb l'entrada al concert d'Els Madrigals de Monteverdi (I) es podrà accedir a la conferència prèvia Monteverdi: el naixement de l’individu i les seves passions al mateix Foyer a les 17h, a càrrec de Rinaldo Alessandrini

Barcelona, 2 de novembre 2021. El Gran Teatre del Liceu inicia un projecte de la mà del mestre Rinaldo Alessandrini i la seva reconeguda formació Concerto Italiano, amb la col·laboració de l’Institut Italiano de Cultura de Barcelona, per a promoure i difondre la representació del cicle dels Madrigals de Monteverdi. L’obra ocupa un lloc destacat en la producció del compositor i representa la culminació del gènere madrigalesc, així com l’inici del gènere de l’òpera. Els madrigals estan agrupats en 9 llibres, vuit dels quals van ser publicats en vida de l'autor entre 1587 i 1638, i el novè llibre pòstumament el 1651. Durant aquests llibres és possible apreciar l'evolució de la música de Monteverdi, des de l'estil polifònic de la música del renaixement fins a la utilització de la monodia barroca. Durant aquesta temporada 21/22, la Sala Foyer del Teatre acollirà dos concerts (7 de novembre i 5 de juny) que mostraran el vuitè i sisè llibre, respectivament.

El Llibre VIII de madrigals es va publicar l’any 1638 en plena Guerra dels Trenta Anys i amb una Repubblica di Venezia que als inicis d’aquella dècada es va veure severament colpida per l’epidèmia de pesta. Als 71 anys, Monteverdi seguia ocupant el càrrec de mestre de cor i director de la Basílica de Sant Marc i ja havia abordat el gènere madrigalesc cinquanta anys enrere, quan el 1587 va publicar-ne el primer llibre.

En el decurs de l’evolució dels madrigals, l’estil polifònic renaixentista donarà pas a la monodia amb la utilització de dissonàncies sense preparació executades en les parts fortes de compàs i la rellevància de les veus extremes sobre les centrals. “Una manera moderna de composició amb el consentiment de la raó i els sentits”, escrivia Monteverdi arran de la disputa amb Giovanni Artusi motivada pel tractament de dissonàncies del madrigal del “Cruda Amarilli” pertanyent al Llibre V. Aquests aspectes quedarien ja palesos en el Llibre VI i, sobretot, en el Llibre VII, on la monodia i un nou llenguatge harmònic hi tindrien un paper determinant.

Petrarca (Hor ch’el ciel), Tasso (Il combatimento), Marino (Altri canti di Marte), Guarini i Rinuccini (Non havea Febo ancor —amb “Il lamento della ninfa” o Il ballo delle Ingrate) són els poetes escollits per a aquesta col·lecció, dedicada en un primer moment a l’emperador Ferran II, que moriria mentre s’estava imprimint el Llibre VIII. Succeït pel seu fill Ferran III, Monteverdi canviaria la dedicatòria escrivint al pròleg “als peus del fill, un regal previst inicialment per al pare”.

Estructurat en dues parts —Madrigals guerrers i Madrigals amorosos—, el Llibre VIII s’inicia amb “Altri canti d’Amor”, exemple del genere concitato, al qual seguirà el sonet de Petrarca “Hor ch’ell ciel e la terra e’l vento tace”, en el qual es concilien els tres gèneres.

Dins del Llibre VIII hi trobem obres mestres de Monteverdi. Les emocions contingudes en el celebèrrim “Lamento della ninfa”, que plora per l’abandonament del seu amant, es desenvolupen en un recitatiu dramàtic sobre un baix harmònic simple en què la nimfa “qual va cantato a tempo dell’affetto del animo”. La melodia, que sobresurt per sobre de tres veus masculines, discorre sobre una harmonia en baix ostinato —que constituirà el baix de lamento que tanta influència tindrà en àries barroques tan colpidores com “When I’m Laid in Earth” o “Caro mio ben”— i del qual podríem trobar com a precursor el famós “Lasciatemi morire” de l’Arianna del mateix Monteverdi del 1608.

Escrit l’any 1624, Il combattimento di Tancredi e Clorinda és un exemple de stile rapresentativo i que adopta l’estil concitato. Per recrear aquest esperit torbador, Monteverdi recorre, pel que fa a la instrumentació, a efectes tan innovadors com el pizzicato o el trémolo.

El Llibre VIII clou amb una altra joia monteverdiana del gènere representatiu: el ballet semidramàtic, “Il ballo delle ingrate”, que es va estrenar a Màntua el maig del 1608, un any després de L’Orfeo. A les portes de l’Hades, Venus i Cupido visiten Plutó; les fletxes que llença Cupido no són efectives entre unes dones que ara rebutgen els seus amants. Cupido demana a Plutó que ensenyi a aquestes dones el destí que els espera després de la mort. Un lamento, “Aer sereno e puro, Addio per sempre!”, culmina aquests Madrigals guerrers i amorosos de música sublim i innovadora.

Conferència prèvia

Amb l'entrada al concert d'Els Madrigals de Monteverdi I es podrà accedir a la conferència prèvia Monteverdi: el naixement de l’individu i les seves passions al mateix Foyer a les 17h, a càrrec de Rinaldo Alessandrini.

Amb el suport de: