Del 8 al 28 de desembre, el Liceu presenta 15 funcions de Madama Butterfly sota la batuta de Paolo Bortolameolli. La producció, aclamada internacionalment, compta amb Sonya Yoncheva, Saioa Hernández i Ailyn Pérez en el paper de Cio-Cio-San, un dels més exigents del repertori operístic.
Madama Butterfly de Puccini torna al Liceu amb la direcció de Paolo Bortolameolli i producció de Moshe Leiser i Patrice Caurier amb un total de 15 funcions (la primera d’elles Under35). L’òpera Madama Butterfly s’ambienta a Nagasaki, a finals del segle XIX, en el moment en què el Japó s’obre al món i Occident descobreix la seva singular sensibilitat cultural. Aquesta producció combina l’estètica tradicional japonesa amb un realisme acurat en la representació dels valors ètics del Japó medieval.
Aclamada des de la seva estrena el 2003, aquesta producció ha estat destacada com una de les més exquisides i fidels a l’esperit de Puccini. Serà la quarta vegada que puja a l’escenari del Gran Teatre del Liceu, reafirmant el seu lloc com una de les més estimades del repertori operístic.
Argument
Madama Butterfly explica la història de Cio-Cio-San, una jove japonesa que es casa amb B. F. Pinkerton, un tinent americà destinat a Nagasaki. Per a ella, el matrimoni és sagrat, però per a ell només és un passatemps. Pinkerton marxa després de satisfer els seus desitjos i promet tornar, però passen tres anys i no ho fa. Quan reapareix, ja s’ha casat amb una altra dona i ve a reclamar el fill que Cio-Cio-San va tenir en secret. Humiliada, ella accepta entregar-li el nen i es treu la vida amb l’espasa del seu pare. L’òpera aborda temes universals com el xoc cultural, la falta d’empatia i les relacions tòxiques, tot amb una música magistral que combina crueltat i compassió.
Producció
La producció de Madama Butterfly dirigida per Moshe Leiser i Patrice Caurier, creada el 2003 en col·laboració entre la Royal Opera House de Londres i el Gran Teatre del Liceu, s’ha consolidat com una de les escenificacions modernes més sol·licitades d’aquesta òpera icònica. A Barcelona, aquesta serà la seva quarta reposició (temporades 2005/06, 2012/13, 2018/19 i 2024/25), mentre que a Londres ja acumula deu representacions. L’ambientació historicista trasllada fidelment l’acció a finals del segle XIX, reflectint la fascinació occidental pel Japó de l’època. L’escenografia de Christian Fenouillat recrea amb detall les cases tradicionals japoneses, mentre que el vestuari d’Agostino Cavalca, tant japonès com occidental, aporta autenticitat al relat.
Aquesta producció destaca no només per la seva bellesa visual, sinó també per la profunditat ètica del seu relat. La protagonista, Cio-Cio-San, assumeix la seva tràgica decisió final amb un sentit de l’honor japonès que culmina en un ritual de seppuku. El contrast entre l’elegància estètica i la intensitat emocional del drama fa d’aquesta versió una de les més memorables i fidels a l’esperit de l’obra mestra de Puccini, qui la considerava la millor de totes les seves creacions.
La música
El paper de Cio-Cio-San, protagonista de Madama Butterfly, és un dels més exigents del repertori operístic. Requereix una soprano amb un timbre de veu delicat, tècnica impecable i una interpretació actoral excepcional. A més, l’exigència física és considerable: Butterfly roman gairebé tota l’obra a l’escenari, sostenint l’acció dramàtica i musical en un intens arc emocional que culmina amb la catarsi final. Aquesta intensitat ha portat moltes cantants a dosificar aquest rol al llarg de la seva carrera, ja que la seva complexitat física i emocional és única.
Per a les catorze funcions programades entre el 9 i el 28 de desembre (amb una prèvia exclusiva per al públic LiceUnder35 el 8 de desembre), el Liceu ha reunit un repartiment d’alt nivell. El rol principal serà interpretat per tres sopranos de gran prestigi: la búlgara Sonya Yoncheva, la madrilenya Saioa Hernández i l’americana Ailyn Pérez, totes en moments destacats de les seves carreres. La direcció musical estarà a càrrec del mestre Paolo Bortolameolli.
El repartiment es completa amb destacats cantants en altres papers principals: el rol de Pinkerton, escrit per a tenor spinto, serà interpretat per Matthew Polenzani, Fabio Sartori i Celso Albelo; Suzuki, per les mezzosopranos Gemma Coma-Alabert, Annalisa Stroppa i Teresa Iervolino; i Sharpless, pel barítons Lucas Meachem, Thomas Mayer i Gerardo Bullón. Goro serà defensat per Juan Noval Moro i Pablo García-López, mentre que els papers de Yamadori, l’Oncle Bonzo i Kate Pinkerton seran interpretats per Carlos Cosías, David Lagares i Montserrat Seró, respectivament.
Amb una escenificació fidel al Japó del segle XIX i una cuidada direcció artística, aquesta producció promet una experiència musical i visual única per als amants de l’òpera.
Amb el patrocini en exclusiva: