<p>Més de 1.000 empresaris de tot l’Estat es congreguen al Liceu per conèixer els nous beneficis fiscals del 20è aniversari de la reobertura. </p>
Barcelona, 6 de febrer de 2017. El proper 7 d’octubre de 2019 el Liceu celebrarà el 20è aniversari de la reobertura del Teatre, una data històrica considerada com a “Esdeveniment d’Excepcional Interès Públic” (EEIP) per part del govern de l’Estat, que proporcionarà a la institució una oportunitat de canvi en el mecenatge amb uns beneficis fiscals que preveuen incentivar la inversió privada.
Avui més de 1.000 persones entre empresaris, mecenes i societat civil es congreguen al Liceu per donar inici als actes de celebració d’aquesta efemèride que, per davant de tot, simbolitza el poder social i cultural que va suposar la reconstrucció del Teatre després de l’incendi de 1994. Aquests tres anys que el Liceu té per endavant, seran claus per fer un pas cap a l’excel·lència en tres eixos bàsics del Teatre. Per Roger Guasch, director general del Liceu, el Liceu encara una nova etapa on “els mecenes seran un pal de paller on tindran un paper molt rellevant per excel·lir en responsabilitat social, talent artístic i nous reptes en el camp de la innovació i digitalització. Hem de ser excel·lents”. Aquesta presentació pretén potenciar no només la fidelització dels mecenes actuals sinó que ha de ser una oportunitat d’incentivar noves adhesions, segons Guasch “el Liceu és un valor per les noves empreses on la conjunció és possible. És el moment de tornar a apostar per la cultura”.
El fet de gaudir d’aquest nou caràcter fiscal implica que totes aquelles empreses o benefactors que donin suport al Teatre podran deduir-se 5 punts percentuals addicionals d’acord amb la llei de mecenatge actual. També, implica que les empreses que donin suport explícit a “l’Esdeveniment d’Excepcional Interès Públic” del 20è aniversari poden recuperar fins a un 90% de la seva donació a l’esdeveniment, sempre a través de publicitat i promoció. Aquests incentius fiscals estan basats en les accions de publicitat i promoció de les pròpies empreses donants amb el fi difondre l’esdeveniment a través dels seus suports publicitaris.
Salvador Alemany, president de la Fundació del Liceu remarca “que l'actual patrocini de les empreses no pot veure's com una despesa a fons perdut. El projecte de patrocini rep el retorn en associar-se als valors i el prestigi del Liceu.” El president també agraeix a les administracions públiques el seu suport i destaca que, en aquest cas, “la seva contrapartida és un servei a la cultura que atorga prestigi a la ciutat, al país i a la pròpia cultura.” La importància del tractament fiscal del mecenatge és imprescindible i cal que el sector i les administracions en siguin conscients, “però la inversió en patrocini ha de basar-se en el convenciment de que el patrocini és rendible” conclou el president.
L’acte de presentació d’aquesta nit és el punt de partida dels actes de celebració d’aquest 20è aniversari que culminaran amb la inauguració de la temporada 2019/20. L’acte, que s’iniciarà a les 20h, obrirà amb fragments de la Suite de Carmen de Bizet amb la participació del Cor i l’Orquestra del Liceu sota la direcció de Josep Pons. El tenor Celso Albelo i la soprano Sabina Puértolas cantaran “Partir Deggio...T’amo qual s’ama un angelo” de Lucrezia Borgia de Donizetti, i “Je suis Titania la blonde” de Mignon d’A. Thomas, respectivament. Aquest moment musical finalitzarà amb el duet d’Elisir d’amore de Donizetti amb “Lallarallalà, la, la – Esulti pur la barbara”. L’acte, presentat per Ramon Pellicer i Cristina Puig, clourà amb l’ària de Turandot “Nessun dorma” cantada pel tenor Jorge de León com a homenatge a la inauguració del 1999.
Els tres eixos
La celebració del vintè aniversari inclourà un seguit de programes que el Teatre desenvoluparà durant aquest període i que s’estructuren en tres eixos principals: l’artístic, el social i el d’innovació.
L’eix artístic: cerca de l’excel·lència
Mantenir la qualitat i exemplaritat que defineixen el projecte artístic del Liceu serà un dels objectius d’aquest període que comença, que posarà especial èmfasi en consolidar-se com a teatre de grans veus com les de Jonas Kaufmann, Plácido Domingo, Piotr Beczala, Dmitri Hvorostovsky, Iréne Theorin, Dolora Zajick, Sondra Radvanovsky o Gregory Kunde entre molts d’altres; estrenant títols mai escoltats al Liceu, presentant estrenes absolutes i celebrant el vintè aniversari de la reobertura amb una Turandot dirigida per Franc Aleu, el mateix títol que el 1999 va obrir la temporada sota la direcció de Núria Espert. Un projecte artístic que també s’ocuparà d’apostar pels cossos estables de cor i orquestra, el seu ADN, així com per la música contemporània amb nous cicles com l’Off Liceu i la consolidació del Suite Festival o Músiques Sensibles. Tot un seguit d’iniciatives que fan del Liceu, en paraules de la seva directora artística Christina Scheppelmann, “una de les institucions clau del teixit cultural del país”.
L’eix social: el Liceu de Tots
Construir un Teatre accessible per a tothom és imprescindible per potenciar el sentiment de pertinença de la societat i obrir aquest coliseu a Barcelona i al món. Per això el Liceu vol fer créixer un dels seus pilars fonamentals, el Projecte Social, que vol promoure i executar iniciatives que reverteixin en el foment i la potenciació de la cultura. Amb l’objectiu de consolidar el lema el Liceu de Tots, recentment el Teatre ha estructurat aquest projecte en 10 àrees que contemplen accessibilitat, difusió musical, projecte pedagògic, inclusió social i laboral, implicació amb el barri, Apropa Cultura, nous públics, política de preus socials, compromís mediambiental i territori, precisament un camp que les darreres dues temporades ha viscut un increment exponencial, aconseguint que milers de ciutadans assisteixin, com a mínim un cop, al Liceu i arribant a més de 42.000 persones de 121 localitats de tot Catalunya i Menorca amb el projecte Liceu a la Fresca.
L’eix de la innovació: els reptes del segle XXI
L’adaptació al futur i la digitalització seguiran sent una de les prioritats del Liceu per seguir sent un dels teatres d’òpera de referència al sud d’Europa. Afrontar nous públics, noves tendències de compra, noves percepcions, la comunicació necessària per arribar a una nova audiència, entre moltes altres qüestions, seran factors determinants per aconseguir un Liceu encara més social. Un Liceu que es posicionarà encara més en l’escena internacional gràcies al seu creixent projecte audiovisual, a la implantació de forma definitiva de l’streaming, a la digitalització de l’arxiu del Teatre i a un seguit d’iniciatives que fan del coliseu barceloní un referent en l’aplicació de noves tecnologies, com la visió real en 3D de cada seient en la compra d’entrades, la millora de l’app de públic i treballadors o la inauguració de nous espais polivalents com la sala Tenor Viñas.