Raquel García-Tomás serà la primera compositora que estrenarà una òpera al Liceu en el segle XXI, i la segona, després de Matilde Salvador, en els 175 anys d’història del Teatre.
Com que és una òpera de nova creació, Raquel García-Tomás ha compost Alexina B. tenint en compte diverses veus específiques: els dos papers principals, per exemple, estan escrits de manera específica per a la mezzosoprano Lidia Vinyes-Curtis, que tindrà el paper protagonista d’Alexina, i per a la soprano Alicia Amo, que encarnarà el rol de la seva amiga i amant, Sara. La història d’Alexina B. compta amb molts personatges, n’hi ha d’importants per al desenvolupament de la trama, i d’altres d’entitat menor, i les tres veus que completen el quintet d’intèrprets de l’estrena es repartiran diversos rols. La soprano Elena Copons s’encarregarà de diverses figures centrals en la vida de la protagonista, com la seva mare, la directora de l’escola, Madame P., i la mare superiora de l’internat en el qual s’educa Alexina, Sor Marie des Anges, a més d’encarnar el policia que descobrirà el cadàver d’Abel Barbin. Per la seva banda, el contratenor Xavier Sabata desenvoluparà una sèrie de personatges que, en conjunt, simbolitzen el poder institucional i el patriarcat, com el doctor Goujon, que n’aixecarà el cadàver, els metges que examinaran Alexina, Monsenyor, que accepta la seva confessió, i el jutge que dictamina que el seu canvi de sexe en el registre civil és possible. Finalment, la mezzo Mar Esteve serà qui encarni Alexina jove, la seva amiga Léa, una pupil·la del convent en el qual s’educa Alexina i una alumna de l’internat on farà classes. En aquesta òpera hi haurà una sisena veu central: el cor infantil que donarà vida al conjunt de pupil·les i alumnes que formen part de l’educació i la vida laboral de la protagonista, i del qual s’encarregarà el Cor Vivaldi-Petits Cantors de Catalunya. El llibret és en francès, i les parts vocals segueixen el text original.
La direcció musical de l’estrena anirà a càrrec del mestre Ernest Martínez Izquierdo, que treballarà amb l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu en versió sinfonietta, ja que Raquel García-Tomás ha escrit una partitura pensada per a un conjunt reduït d’instruments, format per vents, arpa, piano, secció de cordes i electrònica enregistrada prèviament. En total seran tres dates úniques —quatre si comptem una funció LiceuUnder35 que tindrà lloc el 20 de març— que faran possible un miracle d’aquests que tot teatre d’òpera busca: estrenar un títol nou, creat amb passió i plenament representatiu de la música i les inquietuds dels temps presents. Una obra que, per diferents circumstàncies felices, ja ha escrit (i escriurà) part de la gran història del Liceu.