“Jo dono sempre el cent per cent. La meva ànima, la meva poesia, la meva estructura atòmica, tot el meu ésser.” – Marina Abramović.
Reina de la performance i una de les artistes més influents de les darreres dècades, Marina Abramović és una creadora radical que ha trencat fronteres de l’art exposant-se a si mateixa davant del públic. Nascuda a Belgrad, l’any 1974 ja presenta una performance anomenada Rythm 5, on se situa enmig d’una estrella de fusta en flames; va perdre el coneixement i, sortosament, la va rescatar algú del públic. O una altra on se sotmetia nua als desitjos del públic (des de rebre un tall al coll fins a ser apuntada amb una pistola carregada). Aquí comencen cinc dècades d’accions inesgotables on es mostra en carn viva i desplega una personalitat al límit.
Jovial, comunicativa i amb l’energia d’una adolescent, l’art d’Abramović sacseja l’interior, és profundament emocional.
Lluitadora sense descans i pionera en l’art de la performance, la seva dimensió va més enllà i es converteix en una autèntica icona de l’art.
El 2023 presentarà una retrospectiva a la Royal Academy de Londres: esdevindrà la primera dona a exposar en aquestes sales en els seus 250 anys d’història.
Geni artístic que no para de reinventar-se, la seva curiositat i la presa de riscos no tenen fronteres.
Agosarada i valenta, supera qualsevol expectativa trencant els límits i portant l’art a noves perspectives. Abramović és sinònim de fer un salt al buit: icònica en tots els sentits.
De què fuges?
No crec que hagi fugit mai de res. Si em trobo amb un mur al davant, el travesso. No miro cap a una altra banda. És molt important enfrontar-se als problemes, i no evitar-los.
Podries citar un exemple del salt al buit que ha de fer la societat en els propers anys?
No hi ha cap exemple de salt al buit que hagi de fer la societat. Tots, individualment, som responsables, i tots, individualment, hem de canviar les nostres consciències per fer del món un lloc millor.
Quina obra d’art representa millor el salt al buit?
Bliz-aard Ball Sale de David Hammon, del 1983. Aquesta obra tracta sobre el matrimoni entre la idea i la immaterialitat, que, per a mi, és el millor exemple de salt al buit.
ESPECTACLE
Del 9 a l’11 de març de 2023
Gran Teatre del Liceu
7 Deaths of Maria Callas
Una creació de Marina Abramović
CONVERSA
Dilluns 6 de març de 2023, 19 h
FOYER DEL GRAN TEATRE DEL LICEU
Conversa entre Marina Abramović, Víctor Garcia de Gomar i Leticia Martin