Notícies

El Ballet du Capitole de Toulouse porta 'Sémiramis, Don Juan' de Gluck al Liceu, dirigit per Jordi Savall

Barcelona, 20 de març de 2025

En coproducció amb l’Opéra de Toulouse i l’Opéra-Comique de París, el Liceu acull el retorn del Ballet du Capitole per recrear, amb gest i sensibilitat, la música de Gluck, acompanyats per Le Concert des Nations sota la direcció de Jordi Savall.

En una coproducció entre el Théâtre de l’Opéra National du Capitole de Toulouse, el Théâtre national de l’Opéra-Comique de París i el Liceu, el Ballet du Capitole de Toulouse torna a l’escenari del Teatre per recrear, des del gest, el món sensible i ple de matisos de la música de Christoph Willibald von Gluck. Aquesta producció, dirigida pel mestre Jordi Savall, suposa una immersió única en el repertori del compositor. Els aclamats coreògrafs Edward Clug i Ángel Rodríguez es posen al capdavant de la companyia per posar color a aquestes impressionants partitures.

Edward Clug signa la coreografia de Don Juan, mentre que Ángel Rodríguez assumeix la de Sémiramis. Clug, nascut a Romania (Beius, 1973), va escapar de la repressió comunista de Nicolae Ceaușescu inscrivint-se a una escola de dansa. Convertit en solista del Teatre Dramàtic Nacional de Maribor (Eslovènia), va crear la seva primera coreografia el 1996. Ja nomenat director de la companyia de ballet, ha desenvolupat una carrera internacional treballant amb companyies de prestigi com el Ballet Zürich, el Royal Ballet de Flandes, l’Aalto Ballet d’Essen, el Ballet Nacional d’Ucraïna i el Nederlands Dans Theater (NDT), entre d’altres.

RdP_Ballet_Capitole_08
Roda de premsa de 'Le Ballet de l'Opéra national du Capitole'. (© GTL)

El coreògraf Angel Rodríguez, nascut a Madrid, solista i primer ballarí del Ballet del Gran Teatre de Ginebra i de la Compañía Nacional de Danza, crea la seva primera coreografia l'any 1999 per a la CND2. Ha creat obres per a companyies reconegudes com la Compañía Nacional de Danza (CND), la Tanz Company d'Innsbruck, el Ballet d'Augsburg, Introdans, el Gyori Ballet d'Hongria, el Ballet du Capitole de Toulouse, el Ballet Carmen Roche, etc.

Jordi Savall, reconegut violagambista i director, ha estat una figura clau en la renovació de la interpretació de la música antiga. Amb aquesta producció, compleix el seu desig de fer una incursió en el món de la dansa a través de la música que Gluck va escriure per a Don Juan i Sémiramis. Don Juan, escrita el 1761, va marcar un punt d’inflexió en el ballet, oferint per primera vegada una narració coherent on la música es posa al servei de l’expressivitat. Sémiramis, composta l’any següent, consolida aquesta revolució en la dramatúrgia coreogràfica.

Le Ballet de l'Opéra national du Capitole
Escena de 'Le Ballet de l'Opéra national du Capitole'.

Le Concert des Nations i Jordi Savall, Angel Rodriguez, Edward Clug i el Ballet du Capitole de Toulouse sumen les seves energies per recuperar tots els colors d’aquestes partitures i la força expressiva d’aquestes obres. Un espectacle que reivindica la modernitat i el poder evocador de C. W. Gluck, i que convida el públic a redescobrir la seva intensitat emocional i narrativa.

Gluck i el ballet-pantomima

Christoph Willibald Gluck (1714-1787) va ser un compositor que va influir significativament en la transformació de la música del segle XVIII, tant en l’òpera com en el ballet. La seva voluntat de renovar el gènere es manifesta a Don Juan (1761) i Sémiramis (1762), dos ballets-pantomimes en col·laboració amb el coreògraf Gasparo Angiolini i el llibretista Ranieri de’ Calzabigi. Aquestes obres van suposar una ruptura amb el ballet tradicional, on la dansa era sovint un element ornamental, per convertir-la en una eina narrativa amb un fort poder expressiu.

Roda de premsa de 'Le Ballet de l'Opéra national du Capitole'. (© GTL)
Roda de premsa de 'Le Ballet de l'Opéra national du Capitole'. (© GTL)

Aquesta aproximació innovadora va influir en el desenvolupament posterior del ballet com a forma d’art dramàtica i va preparar el camí per a les reformes que Gluck implementaria en l’òpera. Don Juan, basat en l’obra de Molière Dom Juan ou le Festin de pierre (1665), destaca per la seva estructura dramatúrgica cohesionada, mentre que Sémiramis, amb llibret de Voltaire, continua aquesta exploració de la relació entre música i moviment.

El programa s’iniciarà amb la suite orquestral d’Iphigénie en Aulide (1774), una obra de la seva etapa parisenca que es presentarà en versió concert. Aquesta peça obrirà el camí cap als dos ballets, ressaltant l’evolució de Gluck en la recerca d’una integració total entre música, teatre i dansa.

Le Ballet de l'Opéra national du Capitole
Escena de 'Le Ballet de l'Opéra national du Capitole'.

Festival Dansa Metropolitana

Sémiramis / Don Juan de Le Ballet de l’Opéra National du Capitole s’inclou dins la programació del festival Dansa Metropolitana 2025, que del 13 al 30 de març porta la dansa a teatres i espais públics de dotze ciutats de l’àrea metropolitana de Barcelona. Amb aquesta proposta, el Gran Teatre del Liceu s’estrena com a nou escenari del festival i forma part del conjunt de sales i carrers que permeten gaudir en comunitat de la dansa.

Amb el suport de: 

Logo Loewe
Logo Dansa Metropolitana Petit
Logo Mesoestetic