
El Gran Teatre del Liceu presenta 'La sonnambula' de Vincenzo Bellini, dirigida escènicament per Bárbara Lluch, en una coproducció amb el Teatro Real, el New National Theatre Tòquio i el Teatro Massimo di Palermo. Nadine Sierra i Xabier Anduaga encapçalen el repartiment com Amina i Elvino, amb Fernando Radó, Carmen Artaza i Sabrina Gardez en els papers principals.
En una coproducció amb el Teatro Real, el New National Theatre Tòquio i el Teatro Massimo di Palermo, el Gran Teatre del Liceu presenta la lectura realista de La sonnambula de Bellini de la distingida directora d’escena Bárbara Lluch. Lluch ofereix una producció amb una visió cruda i pragmàtica del llibret, on la sonnàmbula es presenta com una víctima d’una injusta intolerància social. Aquesta producció es podrà veure en un total de set funcions, del 22 d'abril al 8 de maig, a més de la funció exclusiva per a la comunitat Under35 El 16 d’abril.
La gran soprano nord-americana Nadine Sierra interpretarà el paper d'Amina, acompanyada pel reconegut tenor basc Xabier Anduaga, qui donarà vida a Elvino. Els papers principals es completen amb el baix-baríton Fernando Radó com a Compte Rodolfo, la mezzosoprano Carmen Artaza en el rol de Teresa, la soprano Sabrina Gardez com a Lisa, el baríton Isaac Galán com a Alessio i el tenor Gerardo López com a Notari. El segon repartiment estarà format per la soprano Caterina Sala com a Amina i el tenor Omar Mancini com a Elvino els dies 16 d’abril i 7 de maig.

La directora d’escena Bárbara Lluch, juntament amb la direcció musical de Lorenzo Passerini, l’escenografia de Christof Daniel Hetzer, el vestuari de Clara Peluffo Valentini i la il·luminació d’Urs Schönebaum, trasllada la història a un escenari fosc i gòtic, on la protagonista ha de lluitar contra els seus propis temors i la implacable intolerància que l’envolta.
Una reflexió sobre el maltractament i les relacions tòxiques
Bárbara Lluch ofereix una lectura seriosa i profundament reflexiva de La sonnambula, on Amina deixa de ser la jove afortunada d’un final idíl·lic per esdevenir una víctima d’una societat intolerant i irreflexiva. L’acció se situa en 24 hores de la seva vida, amb una escenografia de Christof Daniel Hetzer que convida cada espectador a interpretar lliurement el temps i l’espai on transcorre la història. Aquesta atmosfera de misteri es veu reforçada pel disseny d’il·luminació d’Urs Schönebaum, que alterna textures vermelles i zones d’ombra per evocar la nocturnitat i el terror literari.
Tot seguint l’argument i la música originals de Bellini, Lluch posa el focus en els elements més foscos del llibret. Amina, víctima del seu somnambulisme, és acusada d’infidelitat després d’aparèixer inconscient a l’habitació del comte Rodolfo. Sense dret a defensar-se, és jutjada pel poble mentre ell en surt il·lès. Aquesta mirada crítica es plasma en la presència de figures sinistres —les ombres que simbolitzen els dimonis interiors d’Amina—, interpretades pels ballarins de la companyia Metamorphosis Dance sota la direcció d’Iratxe Ansa i Igor Bacovich. La coreografia aporta tensió i dinamisme a l’escena, subratllant la confusió d’Amina entre somni i vigília i la seva vulnerabilitat constant.

Lluch transforma La sonnambula en un malson contemporani que denuncia la crueltat d’una comunitat que jutja sense proves. Amina no només és víctima pel fet de ser dona, sinó també d’un entorn que prefereix el prejudici a la comprensió. El terror, aquí, no prové dels fantasmes, sinó d’una societat incapaç d’escoltar.
Nadine Sierra i Xabier Anduaga protagonitzen La sonnambula al Liceu
El paper d’Amina en La sonnambula es considera encara avui un dels més difícils de tot el repertori operístic, només a l’abast de veus privilegiades que poden combinar l’agilitat de la joventut amb la tècnica que només es pot assolir amb l’experiència. En aquesta coproducció del Gran Teatre del Liceu, aquesta responsabilitat recaurà en la soprano nord-americana Nadine Sierra, una de les millors veus lleugeres de la seva generació, que ha consolidat la seva trajectòria ascendent com un prodigi de la tècnica vocal i l’emoció, i que torna a pujar a l’escenari del Liceu després de conquerir el públic barceloní amb la seva inoblidable interpretació de Violetta Valéry a la traviata de Verdi.

Nadine Sierra cantarà en sis de les set funcions programades de La sonnambula, amb la italiana Caterina Sala interpretant Amina en la funció del 7 de maig, així com en l’especial funció del 16 d’abril, dedicada exclusivament a la comunitat LiceUnder35. En el paper d’Elvino, el tenor basc Xabier Anduaga, també arriba a aquestes funcions en un moment brillant de la seva carrera. Per a les funcions del 16 d’abril i el 7 de maig, el relleu d’Anduaga serà assumit per l’italià Omar Mancini.
Els altres personatges de La sonnambula, també molt exigents, seran interpretats per artistes de renom: el baix-baríton argentí Fernando Radó (comte Rodolfo), la mezzosoprano Carmen Artaza (Teresa) i la soprano barcelonina Sabrina Gardez (Lisa). Els papers menors d’Alessio i el Notari seran interpretats pel baríton Isaac Galán i el tenor Gerardo López, respectivament.
L’òpera serà dirigida pel jove mestre Lorenzo Passerini, una de les estrelles emergents en la revitalització constant del repertori líric italià.