Notícies

Josep Pons dirigeix la Simfonia Núm. 10 de Xostakóvitx

Barcelona, 18 d' octubre de 2024

L'artista visual William Kentridge torna al Gran Teatre del Liceu amb 'Oh to Believe in Another World'. L’artista crea una pel·lícula que acompanya la Simfonia núm. 10 de Xostakóvitx, que serà interpretada per l’Orquestra Simfònica del Liceu amb la batuta del mestre titular, Josep Pons.

Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu, conversa amb l'artista William Kentridge.
Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu, conversa amb l'artista William Kentridge. (© GTL)

Els dies 18 (funció Under35) i 19 d’octubre, l'artista visual William Kentridge torna al Gran Teatre del Liceu amb Oh to Believe in Another World. L’artista crea una pel·lícula que acompanya la Simfonia núm. 10 de Xostakóvitx, que serà interpretada per l’Orquestra Simfònica del Liceu amb la batuta del mestre titular, Josep Pons. 

Després del seu èxit amb la producció de Wozzeck, Kentridge ofereix una visió profètica amb el seu estil característic, perseguint l'ideal d'un món més just. L’estètica cinematogràfica de Kentridge es basa en la història del mitjà mateix, des de l’animació stop-motion fins als primers efectes especials. El dibuix, en particular la dinàmica d’esborrar i tornar a dibuixar al damunt, ha estat un element central de les seves nombroses obres en els camps de l’animació i el cinema, en què les capes de significat es desenvolupen només durant el procés de la seva creació.

L'artista William Kentridge posa per als fotògrafs a la sala principal del Gran Teatre del Liceu.
L'artista William Kentridge. (© GTL)

Després de la seva producció escènica d’El nas de Xostakóvitx per al Metropolitan de Nova York, torna al compositor per produir aquesta animació ambientada en un museu soviètic aparentment abandonat que està fet de cartró i situat en una taula en un estudi d’un artista. Un recorregut per les diverses sales del museu, que inclouen una sala de teatre comunitària, una piscina pública i una pedrera envoltats de figures com són Maiakovski, la seva amant Lilya Brik, Trotski, Xostakóvitx com a estudiant, la seva alumna Elmira Nasirova, Stalin i Lenin. Titelles en un entorn en què s’han d’entendre com collages. 

Allunyat de la idea de fer de Xostakóvitx una banda sonora per al film, sinó de portar en aquesta sessió la complicada relació entre el compositor amb l’estat de la Unió Soviètica, es presenten quatre dècades en perspectiva: des dels dies de la Revolució de 1917 fins a la mort de Stalin el 1953, passant per la mort de Lenin, el suïcidi de Maiakovski o l’assassinat de Trotski. Un temps al qual, contra tot pronòstic, Xostakóvitx va poder sobreviure. 

En paral·lel al concert del Liceu, el 17 d'octubre, l'artista conversa amb l'escriptor Julian Barnes al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i el 18 d'octubre ofereix la xerrada "L’art que fa sentit" dirigida a estudiants de secundària. A més, el 19 d'octubre, la Fundació Sorigué de Lleida inaugura una exposició a les 12h que explora l'univers creatiu de Kentridge, basada en el seu fons de col·lecció, el més important de l'artista a Europa.

Ana Vallés, presidenta de Sorigué; Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu; l'artista William Kentridge i Judit Carrera, directora del CCCB. (© GTL)
Ana Vallés, presidenta de Sorigué; Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu; l'artista William Kentridge i Judit Carrera, directora del CCCB. (© GTL)