Front Web Orfeo

L’Orfeo

CLAUDIO MONTEVERDI
Amb el suport d'

Amb aquesta peça René Jacobs tanca l'encàrrec del Liceu de revisar tres Orfeus operístics

El mite d’Orfeu és un dels més obscurs i més plens de simbolisme de tota la mitologia hel·lènica. D’orígens antiquíssims, Orfeu és el cantant per excel·lència, el músic i el poeta. D’ell es deia que sabia cantar i tocar uns cants tan delicats que les bèsties salvatges el seguien, el regne vegetal s’inclinava cap a ell i els homes més ferotges es calmaven totalment. 

D’altra banda, amb motiu de les noces de Maria de Mèdici i Enric IV, rei de França, a la Florència dels Mèdici de l’any 1600, Jacopo Peri i Giulio Caccini havien estrenat la seva Euridice, considerada la primera òpera (avui tristament desapareguda). En oposició a aquest esdeveniment, Vicenç Gonzaga, duc de Màntua i fervent amant de les arts, va voler contraatacar amb l’encàrrec i estrena d’una nova òpera. Un moviment artístic, però també polític. Així naixia L’Orfeo de Claudio Monteverdi. 

L’Orfeo, favola in musica, estrenada el 24 de febrer del 1607 en una petita sala del Palau Ducal de Màntua, és gairebé la primera òpera o, en tot cas, la més antiga conservada completa. Era l’inici d’una nova era: l’Oracolo della musica posava en pràctica el llenguatge experimental que ja utilitzava als seus darrers madrigals, tot desenvolupant un nou llenguatge sonor que representaria la transició entre el Renaixement i el barroc. El text literari assumia una perfecta comunió amb la música, i va esdevenir un entreteniment cortesà d’enorme interès i de possibilitats il·limitades. 

Al podi, René Jacobs, coneixedor únic d’aquests repertoris, clou el retrat-encàrrec fet pel Teatre de revisar tres Orfeus operístics: Telemann, Gluck i Monteverdi. Jacobs, aclamat com un dels directors predilectes del públic en aquest període musical, ens endinsarà en els misteris d’aquesta partitura, que conserva tota la seva modernitat tot i tenir més de 400 anys de vida. 

Amb el suport de:

Logo Aena 2023 CAT

 

 

 

L'Orfeo

FAVOLA IN MUSICA EN UN PRÒLEG I CINC ACTES
Llibret d’Alessandro Striggio basat en La metamorfosi d’Ovidi i Les geòrgiques de Virgili
Estrena absoluta: 24/02/1607 al Palazzo Ducale de Màntua
Estrena a Barcelona: 23/06/1955, al Jardí dels Tarongers de la Casa Bartomeu
Darrera representació al Liceu: 16/02/2002
Total de representacions al Liceu: 15 

Durada aproximada
2h 45min
Actes i mitges parts
  • Primera part 1h
  • Pausa 30min
  • Segona part 1h 15min

Fitxa artística

Assistent escènic
Benoît De Leersnyder
Assessora lingüística d’italià
Serena Malcangi

Repartiment

ORFEO
Image
Yannick Debus.
Yannick Debus
EURÍDICE
Image
Isabel Pfefferkorn.
Isabel Pfefferkorn
LA MÚSICA / ESPERANÇA / PASTOR
Image
Raffaele Pe.
Raffaele Pe
CARONTE / PASTOR
Image
Christian Senn
Christian Senn
PROSERPINA
Image
Eva Zaïcik.
Eva Zaïcik
PLUTÓ / PASTOR
Image
Neal Davies.
Neal Davies
APOL·LO / PASTOR
Image
Nikolay Borchev.
Nikolay Borchev
MISSATGERA
Image
Olivia Vermeulen.
Olivia Vermeulen
IL COREGO
Image
Grégoire Mour
Grégoire Mour
Zürcher Sing-Akademia (Florian Helgath, director)
Freiburger Barockorchester
Director
René Jacobs
Torn C

Programa de mà

T'oferim l'opció de descarregar-te el programa de mà de forma gratuïta.

La prèvia

La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez. En aquest capítol parlem de L'Orfeo de Monteverdi.