Clémentine Margaine i Varduhi Abrahamyan són Carmen a la producció mítica de Bieito
“Jamais Carmen ne cédera: libre elle est née, et libre elle mourra.”
Carmen, duo final de l’acte III
Degut al fracàs de la seva estrena, el 3 de març del 1875 a l’Opéra-Comique de París, Georges Bizet morirà tres mesos més tard sense sospitar que la seva partitura es convertiria en una de les més estimades del món.
El model literari de l’òpera, una novel·la de Prosper Mérimée amb el mateix nom, mostra Carmen com una persona moralment depravada que explota sense escrúpols els homes per als seus propis fins. Georges Bizet i els seus llibretistes, d’altra banda, van transformar el seu personatge principal en un personatge immortal per la seva llibertat indòmita, marcada per la fatalitat: una cigarrera fascinant que els homes troben tan atractiva precisament perquè es nega a acceptar les normes tradicionals. La seva personalitat enlluernadora i no conformista es reflecteix en l’havanera “L’amour est un oiseau rebelle”, ball d’origen afroamericà, poderosa i alhora tendra.
La producció en què Bieito va debutar en el món de l’òpera en el llunyà Festival de Peralada del 1999 ha esdevingut mítica. En aquesta, la llibertat és innegociable i irrenunciable, i Carmen conserva els seus contorns profundament ibèrics i el temperament ardent. Aquesta rebel és una criatura totalment contemporània. Temptadora i indulgent, viu en un desig urgent d’existir plenament.
És una història plena de malentesos: l’amor es confon amb el desig, un afer amb una relació exclusiva, l’afecte amb la possessió i la violència amb la passió. Però el preu més alt en aquesta xarxa de relacions disfuncionals el paga Carmen, una dona que estima la seva independència. L’heroïna al final de l’òpera desafia Don José; viu intensament a la vora de la navalla.
Clémentine Margaine encarna la protagonista, mentre que Charles Castronovo mostra les ferides i esquerdes desesperades del soldat Don José. La figura de Micaela, cantada per Adriana González, que no existia en la versió literària, és la contrafigura de Carmen. Qui millor que Josep Pons, director titular del Teatre i especialista en música francesa, per desgranar l’erotisme de les seves melodies inoblidables?
Carmen
OPÉRA COMIQUE EN QUATRE ACTES
Llibret d’Henri Meilhac i Ludovic Halévy basat en la novel·la de Prosper Mérimée
Estrena absoluta: 3/3/1875 a l'Opéra-Comique de París.
Estrena a Barcelona: 2/8/1881 al Teatre Líric
Última representació al Liceu: 2/5/2015
Total de representacions al Liceu: 229
- Primera part 1h 28min
- Pausa 30min
- Segona part 57min
Ficha artística
- Direcció d'escena
- Calixto Bieito
- Escenografia
- Alfons Flores
- Reposició
- Lucía Astigarraga
- Vestuari
- Mercè Paloma
- Il·luminació
- Alberto Rodríguez Vega (A.A.I.)
- Producció
- Gran Teatre del Liceu, Teatro de la Fenice de Venècia, Teatro Massimo de Palermo i Teatro Regio de Torí
- Assistència a la direccio d’escena
- Emilio López Pena
- Mestres musicals assistents
- Véronique Werklé, Astrid Steinschaden, David-Huy Nguyen-Phong i Jaume Tribó
- Assistent a la direcció musical
- Rodrigo de Vera
Repartiment
- Cor infantil - VEUS Amics de la Unió (Josep Vila i Jover, director)
- Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
- Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
- Director
- Josep Pons
Canvis repartiment
Michael Spyres assumeix el rol de Don José, en substitució de Charles Castronovo, qui per problemes d'agenda finalment no pot participar a la producció.
Rinat Shaham interpreta el rol de Carmen en substitució de Varduhi Abrahamyan per indisposició.
Freddie De Tommaso interpreta el rol de Don José el dia 8 de gener, en substitució de Michael Spyres degut a refredat.
Torn B | ||||
Torn T | ||||
Torn A | ||||
Torn G | ||||
Torn D-H | ||||
Torn E | ||||
Torn C | ||||
Torn PD AD | ||||
Torn P | ||||
Torn PE | ||||
Torn PC |
Liceu Under35
La prèvia
La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez. En aquest capítol parlem de Carmen de Bizet.
Liceu+
La veu del Liceu
T’oferim un seguit d’articles, textos i informació addicional per endinsar-te en aquest títol.
Més informació
In memoriam
El Gran Teatre del Liceu dedica les funcions de l'òpera Carmen de Bizet a la memòria de Luis López Lamadrid, mort recentment. Com a fundador i director artístic del Festival Castell de Peralada des del començament fins al 2006, Luís va liderar l'encàrrec d'aquesta inoblidable producció de Carmen signada per Calixto Bieito fa 25 anys. La seva contribució a la cultura i, específicament al gènere operístic, perdura amb aquesta proposta que s'ha pogut veure arreu del món.
Cronologia liceista
Consulta la història d'aquest títol a través dels Annals de la Fundació del Gran Teatre del Liceu: relació de funcions, repartiments, fotografies, programes de mà, curiositats...
Més informació
Lectura fàcil
T'oferim l'argument de l'òpera en format Lectura Fàcil.
Descarregar