Front Web Macbeth

Macbeth

GIUSEPPE VERDI. JAUME PLENSA
Amb el suport de:

Contingut principal

L'univers iconogràfic de Jaume Plensa en l'obra de Verdi

“Els dorments i els morts són pintures, tan sols: només els nens tenen por del dimoni dibuixat.”
William Shakespeare (Macbeth, acte II, escena II)

La història d’amor entre Verdi i Shakespeare començava amb Macbeth, una obra considerada com “una de les millors creacions de la mà de l’home”. Verdi sentia devoció per l’obra de Shakespeare i aquesta és la primera òpera en què s’hi basà. A partir de la tragèdia, volia assolir “quelcom extraordinari”. Per a Jaume Plensa, ocupar el Macbeth de Verdi-Shakespeare ha estat un somni de joventut. Quan Gerard Mortier li va preguntar a Salzburg quin títol volia dirigir, no ho va dubtar. Haurà hagut d’esperar 25 anys per fer del somni una realitat.

Les bruixes profetitzen que Macbeth serà el proper rei d’Escòcia, i Lady Macbeth empeny el destí assassinant l’actual rei. Els vaticinis de les bruixes porten Macbeth a ser sanguinari amb amics i rivals, fins que sol i furiós s’enfronta a la darrera batalla, en la qual acaba morint. Un duet de dramàtica intensitat i autoritat vocal per defensar els rols principals de l’honest general empès a l’assassinat i l’engany per l’ambició sense mesura de la seva esposa.

Una de les frases més fascinants de tota l’obra —“Sleep no more”— ens explica que, amb l’assassinat, Macbeth no només ha matat algú, sinó que també ha acabat amb la possibilitat de dormir tranquil la resta de la seva vida. Paraules que han perseguit des de la infància Jaume Plensa. La poderosa presència estètica i ritual de Jaume Plensa, on posarà en moviment tot el seu univers iconogràfic, és l’escenari ideal per a aquest drama fosc, teatral i ple d’energia demoníaca, que estarà magistralment dirigit pel mestre Josep Pons.

Amb el suport de:

Logo Fundación Santander Fitxa
Logo INAEM
Logo Capital BCN

Hi col·labora:

 

 

 

Macbeth
Melodramma en quatre actes. Llibret de Francesco Maria Piave
Estrena absoluta:14/3/1847 al Teatro della Pergola de Florència (primera versió) i 21/4/1865 al Théâtre Lyrique de París (segona versió)
Estrena a Barcelona: 1/7/1848, al Gran Teatre del Liceu
Darrera representació al Liceu: 23/10/2016
Total de representacions al Liceu: 117

Durada aproximada
3h 20min
Actes i mitges parts
  • Primera part 1h 20min
  • Pausa 30min
  • Segona part 1h 10min

Fitxa artística

Direcció d'escena, escenografia i vestuari
Jaume Plensa
Coreografia
Antonio Ruz
Il·luminació
Urs Schönebaum
Col·laboració a la direcció d’escena
Leo Castaldi
Col·laboració al vestuari
Nadia Balada
Col·laboració a l’escenografia
Marc Salicrú
Coordinació
Joan Samper
Assistència a la direcció d'escena
Emilio López
Assistència al projecte
Joan Samper i Ariadna Vila (Plensa Studio Barcelona)
Assistència a la coreografia
Èlia Lopez
Assistència a la direcció musical
Rodrigo de Vera
Producció
Gran Teatre del Liceu

Repartiment

MACBETH
Image
Luca Salsi (© Fabrizio De Blasio)
Luca Salsi
16, 19, 22, 25, 28 de febrer
Image
Željko Lucic
18, 20, 23, 26 de febrer i 1, 3 de març
BANCO
Image
 Erwin Schrott.
Erwin Schrott
16, 19, 20, 22, 25, 28 de febrer
Image
Simón Orfila
18, 23, 26 de febrero i 1, 3 de març
LADY MACBETH
Image
Sondra Radvanovsky
16, 19, 22, 25, 28 de febrer
Image
Ekaterina Semenchuk (© Mikhail Vilchuk)
Ekaterina Semenchuk
18, 20, 23, 26 de febrer i 3 de març
Image
Alexandrina Pendatchanska.
Alexandrina Pendatchanska
1 de març
DAMA DE COMPANYIA
Image
Gemma Coma-Alabert
MACDUFF
Image
Francesco Pio Galasso.
Francesco Pio Galasso
16, 19, 22, 25, 28 de febrer
Image
Celso Albelo_Leila Leam
Celso Albelo
18, 20, 23, 26 de febrer i 1, 3 de març
MALCOLM
Image
Fabian Lara.
Fabian Lara
METGE / SERVENT / SICARI / HERALD
Image
David Lagares
Chorus of the Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
Symphony Orchestra of the Gran Teatre del Liceu
Conductor
Josep Pons

Canvis repartiment

  • La mezzosoprano Ekaterina Semenchuk debutarà al Liceu amb el rol de Lady Macbeth, substituint Anna Pirozzi, qui per problemes d'agenda no podrà participar finalment en aquesta producció.
  • La soprano Alexandrina Pendatchanska debutarà al Liceu amb el rol de Lady Macbeth, substituint Ekaterina Sannikova.
  • El baríton Željko Lučić canta el rol de Macbeth, substituint Carlos Álvarez, per motius de salut.
Torn D-H
Torn PB
Torn T
Torn P
Torn B
Torn H
Torn E
Torn F
Torn A
Torn PE
Torn C

Playlist

La prèvia

La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu. En aquest capítol parlem de Macbeth de Verdi, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez.

Playlist

Selecció musical de l'òpera Macbeth, a càrrec de Víctor Garcia de Gomar, director artític del Liceu.

La veu del Liceu

T’oferim un seguit d’articles, textos i informació addicional per endinsar-te en aquest títol.

Més informació

Cronologia liceísta

Consulta AQUÍ la relació històrica de funcions de Macbeth de Verdi al Gran Teatre del Liceu.

Retransmissió

Segueix l'òpera en directe a Catalunya Música el diumenge 19 de febrer a partir de les 18:45h dins del programa Directe a l'òpera.

Lectura fàcil

Pots descarregar AQUÍ l'argument de l'òpera en format Lectura Fàcil.

Logo lectura fàcil.