Capçalera Benjamin

Benjamin a Portbou

Antoni Ros-Marbà
Amb el suport de:

Benjamin a Portbou

Òpera en versió semiescenificada

"Ja perdut en alta mar de dolor, l’ona de la teva existència trenca; perdona la cançó tímida, l’amor més oblidat; això es dispersa dels llavis silenciats del ximple."

Walter Benjamin, Sonnet VI

Benjamin a Portbou és una òpera encàrrec del Gran Teatre del Liceu al mestre Antoni Ros-Marbà. Escrita en dos a actes i 13 escenes a partir del llibret d’Anthony Carroll Madigan, està centrada en la vida del filòsof i crític literari Walter Benjamin. 

Ros-Marbà fa de la composició un pilar indispensable de la seva vida; de fet, componia abans de dirigir. Pensar sobre la música i analitzar-la és un tot, ja sigui davant d’una orquestra o damunt del paper pautat amb llapis: s’ha de crear el so. Les composicions són un diàleg amb l’entorn i fruit de l’empremta del moment viscut: es converteixen en una capbussada en espais transcendents plens de trets biogràfics i personals indefugibles. Per a Ros-Marbà, escriure aquesta òpera era com una assignatura pendent en la seva llarga trajectòria musical. El llibret de l’òpera, escrit per l’erudit Tony Madigan, és una obra d’art d’un llenguatge literari que demana ser musicat i escenificat, i pels coneixements que l’autor tenia de la vida i obra de Walter Benjamin (Berlín, 1892 – Portbou, 1940).

Benjamin neix en el si d’una família jueva i estudia a les universitats de Berlín, Friburg i Múnic, on pren part en els moviments d’estudiants antibel·licistes. L’any 1915, fa amistat amb Gerschom Scholem, estudiós de mística hebrea, i el 1918, a Berna, amb Ernst Bloch, el teoritzador de la utopia. L’any 1917, es casa amb Dora Sophie Pollack i, acabada la guerra, torna a Berlín, on escriu Crítica de la violència i La tasca del traductor. El 1923, a Frankfurt, fa amistat amb Theodor W. Adorno i Gretel Karplus, la seva dona, amb els quals mantindrà al llarg dels anys una nodrida correspondència, però l’amistat amb Bertolt Brecht serà una de les més sòlides. Amb l’adveniment del nazisme el 1933 s’ha d’expatriar, primer a Eivissa i després a París. Seguidament, a Svendborg (Dinamarca) —juntament amb Brecht— i seguidament a San Remo. Quan esclata la guerra, refusa la invitació d’Adorno de traslladar-se a Califòrnia, al·legant que “a Europa resten posicions a defensar”, i és internat durant tres mesos al camp de Nevers, fins que li arriba el salconduit que li ha obtingut Horkheimer per traslladar-se als Estats Units.

Durant aquests mesos, treballa en les Tesis sobre la filosofia de la història, 1940. Desposseït de la ciutadania alemanya des del febrer del 1939 i sense el permís de sortida de França —els alemanys avancen en territori francès— cerca la llibertat travessant a peu els Pirineus amb un grup de refugiats, però a Portbou els espera el destí que els amenaça de lliurar-los a la Gestapo. La nit del 26 de setembre s’enverina amb una dosi letal de morfina en un petit hotel fronterer a Portbou, i mor, com si hagués perdut la partida, en la matinada de l’endemà, salvant així, els companys d’exili. Les seves despulles reposen al cementiri de Portbou. Escrigué una carta de comiat per tal que fos lliurada a Adorno: “En una situació sense sortida, no tinc cap més elecció que acabar. La meva vida finirà en un petit poble dels Pirineus on no em coneix ningú. Us prego que feu arribar els meus pensaments al meu amic Adorno i li expliqueu la situació a què m’he vist abocat. No tinc temps per escriure totes les cartes que hauria volgut.” 

Una proposta semiescènica firmada per Playmodes, l’estudi de recerca audiovisual de les terres gironines, que amb la seva tasca creativa, immersiva, mapatge de projecció, il·luminació, escenografia digital i disseny de so, ens ajudarà a explicar visualment la història del darrer capítol d’aquest il·lustre filòsof, crític literari, traductor i assagista; idealista sensible i lluitador en la persecució d’una Europa lliure, però alhora víctima d’un món que l’assetjava amb hostilitat.

Òpera en dos actes

Llibret d’Anthony Carroll Madigan

  • Estrena absoluta

Amb el suport de:

Dates i entrades

Torn F
Torn A
Durada aproximada
2h

Fitxa artística

Direcció d'escena
Anna Ponces
Escenografia i il·luminació
Playmodes Studio i Andreu Fàbregas
Producció
Gran Teatre del Liceu
Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Director 
Antoni Ros-Marbà

Benjamin a Portbou

Antoni Ros-Marbà
Torn F
Torn A