• El Gran Teatre del Liceu (2023/24) participa en la coproducció de la nova òpera de cambra Orgia juntament amb el Teatro Arriaga de Bilbao i el Festival de Peralada
  • L’òpera és composició d’Hèctor Parra amb llibret i direcció d’escena de Calixto Bieito i està basada en l’obra de Pier Paolo Pasolini, una tràgica història que detalla la batalla sexual d’un matrimoni per aprofundir en l’ànima humana
  • Héctor Parra, que ja va presentar al Liceu l’any 2009 l’obra Hypermusic Prologue (a projective opera in seven planes) amb l’Ensemble InterContemporain, torna ara al Teatre amb aquest projecte on l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu interpretarà per primera vegada una obra del compositor barceloní
  • El Teatre es reafirma en el seu compromís per la recuperació de patrimoni musical i l’aposta per donar oportunitats als creadors del país. Aquest anunci se suma a altres produccions ja anunciades per a la temporada 22/23 que porten aquest segell com l’estrena absoluta al Liceu d’Alexina B. de Raquel García-Tomás amb proposta de Marta Pazos

Barcelona, 6 de juny de 2022. El Teatro Arriaga de Bilbao ha anunciat avui l’estrena mundial de la nova òpera de cambra Orgia   encarregada a Hèctor Parra i Calixto Bieito el proper 22 de juny de 2023. El Gran Teatre del Liceu participa en aquesta coproducció que arribarà a Barcelona durant la temporada 2023/24 i que compta amb la participació del Festival de Perelada.

En paraules d’Hèctor Parra, “convertir aquesta tragèdia de Pasolini en òpera i explorar així una nova poètica musical és un somni que em persegueix des de fa més de tretze anys.”  I afegeix: “ a través d'aquests versos pasolinians dotats d'una poesia sublim que penetren la realitat de manera impressionant, la seva expressió musical i escènica, a mans de Calixto Bieito i de tot l'equip de cantants, músics i personal del Liceu, serà una fantàstica aventura compartida”.

Per la seva banda, el director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar celebra aquesta nova coproducció: “Donem la benvinguda a aquesta nova coproducció que integra molts ingredients fascinants: d’un costat la presentació de la darrera partitura lírica d’Hèctor Parra, un dels compositors catalans amb més projecció internacional. Al seu costat, Calixto Bieito, que posarà tota la seva genialitat en la dissecció dels personatges protagonistes en aquesta tràgica història autodestructiva on presenciem la batalla sexual d’un matrimoni.” I remarca que: “El drama de Pier Paolo Pasolini (que en 2022 celebrem el Centenari del seu naixement), serà una fabulosa oportunitat per arribar a l’aprofundiment únic de l’ànima humana, com només ho pot fer aquesta nova col·laboració del tàndem: Parra - Bieito.”  

Argument

A partir del text original d'Orgia, en aquesta òpera –imaginada a partir de les dues col·laboracions operístiques entre Calixto Bieito i Héctor Parra: Wilde (2015) i Les Bienveillantes (2019)- es concep la possibilitat d'extreure una poètica musical sota forma lírica. Així, la paraula pasoliniana cristal·litzada en so es converteix en un element d'inestimable valor per al treball del compositor: un diàleg entre poesia i música que contribueix -en paraules del mateix Pasolini- a una «acció expressiva elevada i indefinible com les accions de la realitat».

Per denunciar el drama personal, el protagonista masculí d'Orgia es penja després de vestir-se de dona. De fet, en els darrers moments de la seva vida, pren consciència de la seva homosexualitat, i el seu suïcidi es converteix així en un acte acusador. És una oportunitat per denunciar una societat intolerant, hipòcrita, cruel i despectiva amb tots aquells que se surten de les normes establertes.

A través d'uns versos dotats d'una poesia sublim que penetra la realitat de manera esglaiadora, Pasolini denuncia la manera com el feixisme sobreviu i aniquila tot rastre d'humanitat a la societat moderna a través de la cultura de consum. A Orgia, l'amor i el sexe estan al servei d'una destrucció sàdica de l'altre. A l'interior del seu dormitori, un espai tancat on l'angoixa i el remordiment projecten ombres monstruoses en la transició incerta entre el món de la raó i el del somni, la jove mare coprotagonista es disposa a complir el desig de trencar les cadenes que la uneixen al seu marit. Just abans de suïcidar-se realitza el terrible acte de Medea assassinant els seus dos fills.