<p>Encara s’està treballant en el tancament econòmic però està previst que el Liceu finalitzi la temporada mantenint l’equilibri econòmic amb un pressupost de 46,6Mn€.</p>
- Tot i que la pandèmia encara ha afectat funcionament normal del Teatre, el Liceu clou la primera de les temporades del 175è amb un equilibri econòmic, una programació artística de grans veus i reafirmant el seu el compromís amb l’accessibilitat, la inclusió i l’aprenentatge
- L’ocupació del Teatre ha estat de més 265.000 espectadors, assolint xifres similars a les d’abans de la pandèmia i més del doble respecte la temporada passada 20/21. L’ocupació global aconseguida ronda el 80%, i alguns títols han tingut ocupacions entorn del 95% o superiors
- El Liceu tanca un any més en equilibri econòmic, amb un pressupost de 46,6 Mn€. La xifra negociada de mecenatge a la temporada 21/22 és 7,7Mn€ d’euros, amb un increment del 20% respecte l’any anterior, consolidant així el compromís del sector empresarial i de la societat civil amb el Gran Teatre del Liceu
- El Liceu ha rebut les veus més aclamades de l’escena operística actual, entre les quals destaquen les veus que van protagonitzar el concert del 175è aniversari del Liceu: Sondra Radvanovsky, Lisette Oropesa, Ludovic Tézier i Michael Fabiano, entre d’altres. També cal destacar el debut de Sonya Yoncheva al Teatre, l’esperat retorn de Piotr Beczała, el debut mundial de Javier Camarena en el del rol de Tamino o el concert de Magdalena Kožená amb Simon Rattle
- La temporada 2021/2022 també ha acollit les propostes dels directors d’escena més aclamats internacionalment com ara Àlex Ollé, Katie Mitchell, Monique Wagemakers, Gilbert Deflo, Ivan Alexandre o McVicar, així com les reconegudes batutes de Josep Pons, Gustavo Dudamel, Marc Minkowski, William Christie, René Jacobs, Jordi Savall o Rinaldo Alessandrini, entre d’altres
- El Liceu referma la seva aposta per donar oportunitats al talent nacional. Algunes de les veus que han encapçalat rols principals en títols d’aquesta temporada han estat Sara Blanch (Zerbinetta, Reina de la Nit), Marta Mathéu (Norma), Serena Sáenz (Pamina), Elena Sancho Pereg (Zerbinetta), Airam Hernández (Pollione) i Xavier Sabata (Pierrot Lunaire)
- Una mostra més del compromís del Liceu amb el talent emergent és ÒH!PERA, un projecte en xarxa creat per fomentar l’experimentació i aprenentatge de joves estudiants de diferents disciplines del disseny de la ciutat a través d’una experiència real de creació operística
- El projecte social LiceuApropa ha arribat a una de les xifres més altes de participació en els últims anys amb un total de 3.376 persones, mitjançant 301 entitats que han assistit al llarg de la temporada estable, amb un increment respecte a l’any anterior de quasi el 300% (la temporada 20/21 va ser de 860 persones)
- El Projecte educatiu LiceuAprèn ha congregat prop de 52.000 infants. D’aquests, 27.454 han assistit a les funcions escolars de Petit Liceu i 24.388 a les funcions familiars. S’han presentat tres noves produccions: La cuina de Rossini, Miralls i Trencanous-jazz, amb la voluntat d’ innovar en la creació d’espectacles i potenciar una oferta formativa àmplia i diversa
- En aquest àmbit cal destacar dins del projecte social, el projecte ‘Ritmes en companyia’, que ha ofert 36 tallers de musicoteràpia, adreçats a usuaris amb problemes de salut mental o hospitalitzades, a càrrec de músics de l’Orquestra del Liceu. Les sessions han tingut lloc al Parc de Salut Mar, a Fundació Joia i Fundació Tres Turons han comptat amb unes 80 persones
- La iniciativa per apropar els joves a l’òpera, l’Under35 ha rebut 8.300 joves en total i s’han multiplicat per 2,5 el nombre d’entrades venudes a 30€ respecte la temporada passada. La Comunitat Under 35 ja compta amb prop de 10.000 inscrits
- El Liceu rebaixa aquesta temporada la mitjana d’edat del seu públic respecte a les tres temporades anteriors: mentre que a les 18/19, 19/20 i 20/21 l’edat mitjana va ser de 53 anys, en aquesta se situa als 50 anys
- El 50% del públic d’aquesta temporada és de Barcelona ciutat, el 13% de l’entorn metropolità, el 18% de la resta de la demarcació de Barcelona, un 8% de la resta de Catalunya i un 11% és de la resta de l’Estat o estranger. La tornada progressiva a la normalitat pel que fa a la crisi de la pandèmia s’ha traduït en un increment del públic turista, el doble enguany que la temporada passada
- El Liceu ha augmentat un 14% el número d’abonaments respecte la temporada anterior i ha superat la xifra total dels 15.300 abonaments, entre abonaments de butaca fixa i abonaments a la carta
- En el marc del 175è aniversari, el Gran Teatre del Liceu va posar en marxa Liceu+, la plataforma audiovisual del Teatre, impulsada directament pel director general, Valentí Oviedo. A partir de la temporada 2022/2023, es llançarà el Liceu+LIVE, un abonament digital que permetrà veure espectacles en directe i en alta qualitat i que a 4 mesos del primer directe, que serà el proper 5 de novembre amb Il Trovatore, de moment ja compta amb més de 1000 abonats
- El Patronat del Liceu, que presideix Salvador Alemany, ha aprovat un nou Pla Estratègic 2023-2026 on s’hi contempla una transformació transversal de la institució que passa per una evolució en matèria organitzativa i tecnològica, la captació de nous públics i la consolidació dels espectadors actuals i un increment dels recursos per poder desenvolupar amb èxit tota l’activitat del teatre
- El Gran Teatre del Liceu engega els motors de la segona temporada del 175è aniversari que s’inaugurarà el proper 21 de setembre de 2022 amb l’òpera Don Pasquale de Donizetti. Una temporada que convida a reflexionar sobre el concepte de fer un “salt al buit”, on, en paraules del director artístic, Víctor Garcia de Gomar “acceptant el risc podrem escriure el futur”
Barcelona, 29 de juliol de 2022. L’òpera Norma de Bellini, amb muntatge de l’artista resident del Teatre Àlex Ollé i protagonitzada per les veus de Marina Rebeka, Sonya Yoncheva i Marta Mathéu, clou la temporada 2021/22 del Gran Teatre del Liceu, la primera que celebra el seu 175è aniversari. Tot i que la crisi sanitària encara ha tingut un efecte en el funcionament normal del Teatre, el Liceu aconsegueix un equilibri econòmic amb una programació artística excel·lent i mantenint el seu compromís amb el projecte socioeducatiu. La temporada 21/22 tanca amb prop de 265.000 espectadors (més del doble que la temporada passada), un total de 226 funcions i amb una ocupació mitjana al voltant del 80%.
Encara s’està treballant en el tancament econòmic però està previst que el Liceu finalitzi la temporada mantenint l’equilibri econòmic amb un pressupost de 46,6Mn€. El suport de les empreses, els benefactors i els abonats també ha estat clau per tancar aquesta temporada amb equilibri. Malgrat el context encara marcat per la pandèmia, els mecenes i benefactors han demostrat de nou el seu suport al Liceu incrementant les seves aportacions a 7,7 Mn€, xifres que consoliden, un cop més, el compromís que any rere any aquests agents dipositen en la cultura i en el projecte artístic del Teatre.
En aquest sentit, al maig del 2021, el Liceu va crear una Junta de Benefectors, amb la presidència de Rosario Cabané. Un ens que pretén donar més pes i visibilitat a la representació privada i reforçar els vincles de la societat civil amb l’òpera i el Teatre. Aquesta nova figura, dins el programa de mecenatge, ha comportat un increment en el nombre de persones físiques fins a 200, fet que referma aquesta categoria de captació de recursos privats i la intenció de consolidar aquesta branca de finançament.
Un projecte artístic que abraça totes les arts
A nivell artístic, aquesta ha estat una temporada equilibrada i eclèctica que ha posat sobre l’escenari grans veus, produccions d’alta qualitat artística i que ha comptat amb la presència de reconeguts directors d’orquestra i d’escena. El Liceu també ha posat el focus en la creació del país, una aposta per aquest present patrimonial que ja és l’avenir i en el tractament de temes que concerneixen a la societat d’avui, fent de l’òpera una cerimònia estètica i espai de reflexió. En total, aquesta temporada 21/22 s’han realitzat un total de 226 funcions: 92 d’òpera, 22 de dansa, 12 concerts, 16 concert a Sala Foyer o altres espais i 84 funcions del Petit Liceu.
El Liceu ha continuat sent el temple de la lírica i per l’escenari d’aquesta temporada han passat els noms més aclamats de l’escena operística actual, entre els quals destaquen les veus que van protagonitzar el concert del 175è aniversari del Liceu: Sondra Radvanovsky, Lisette Oropesa, Ludovic Tézier i Michael Fabiano, entre d’altres. També cal destacar el debut de Sonya Yoncheva al Teatre, l’esperat retorn de Piotr Beczała, el debut mundial de Javier Camarena en el del rol de Tamino (La flauta màgica) o el concert de Magdalena Kožená amb Simon Rattle.
La temporada 2021/2022 també ha rebut alguns dels directors d’escena més aclamats internacionalment, com ara Àlex Ollé, Katie Mitchell, Monique Wagemakers, Gilbert Deflo, Ivan Alexandre o David McVicar, i les batutes més internacionals, entre les quals hi ha les de Josep Pons, Gustavo Dudamel, Marc Minkowski, William Christie, René Jacobs, Jordi Savall o Rinaldo Alessandrini, entre d’altres.
El Liceu també consolida la seva aposta per donar oportunitats al talent nacional. En aquest sentit, algunes de les veus que han encapçalat rols principals en títols d’aquesta temporada han estat Sara Blanch (Zerbinetta), Marta Mathéu (Norma), Serena Sáenz (Pamina), Elena Sancho Pereg (Zerbinetta), Airam Hernández (Pollione) i Xavier Sabata (Pierrot Lunaire).
Pel que fa al títols de les òperes, la temporada 21/22 ha ofert 4 títols indispensables del repertori, que mostren els pilars bàsics del segle XX, tots ells dirigits per Josep Pons: Ariadne auf Naxos del compositor R. Strauss, War Requiem de Benjamin Britten, Pelléas et Mélisande (Debussy) i Wozzeck d’Alban Berg. Títols amb muntatges molt celebrats per reconciliar el públic amb la creació del segle XX.
L’artista resident del Teatre, Àlex Ollé, ha protagonitzat dos dels muntatges més espectaculars de la temporada: la seva personal visió del Pelléas de Debussy i de l’òpera Norma de Bellini, on més de 1.500 crucifixos han ocupat l’escenari del Teatre. A Pelléas et Mélisande, Ollé ofereix una lectura inquietant plena d’enigmes, simbolismes i una atmosfera fantàstica. Una proposta molt aplaudida per la crítica que va ser magistralment dirigida pel mestre Josep Pons i un repartiment de luxe encapçalat per Stanislas de Barbeyrac (Pelléas), Julie Fuchs (Mélisande) i Simon Keenlyside (Golaud).
Àlex Ollé també ha estat el mentor del projecte en xarxa ÒH!PERA, impulsat pel Liceu, la Regidoria de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, el Disseny Hub Barcelona i escoles de disseny de la ciutat. Una iniciativa creada per fomentar l’experimentació i aprenentatge de joves estudiants de diferents disciplines del disseny de la ciutat a través d’una experiència real de creació operística. Un gran aparador per a mostrar el talent emergent de la ciutat i projectar-lo internacionalment que ha rebut el suport unànime de diferents actors.
Un dels moments més esperats de la temporada va ser el debut mundial del mestre Gustavo Dudamel dirigint La flauta màgica de Mozart, que també va suposar l’estrena en el rol de Javier Camarena. Unànimement aplaudida pels tots els seus elements: muntatge de David McVicar i un cast d’alta qualitat.
En el 175è aniversari, el Liceu ha seguit apostant per la dansa. En honor a la tradició i a la història del Teatre es programen cinc espectacles del gènere: quatre a la sala i un en petit format al Foyer. Aquest fet reforça la tendència del Teatre, aquests darrers anys, de donar més presència al gènere i de buscar fórmules on la dansa pugui estar integrada en formats més reduïts, com és el cas de la nova producció de La Nit de Sant Joan de Robert Gerhard. Finalment, l’English National Ballet amb Giselle d’Akram Khan va trepitjar l’escenari del Teatre i Maria Pagés va arribar amb la seva revisió de De Scheherazade a Yo, Carmen. A més, pel que fa a dansa també s’ha pogut veure El trencanous, amb el Ballet de Toulouse, i Winterreise, amb el ballet contemporani de Preljocaj.
Com a institució cultural que és, el Liceu porta inherents valors com són el coneixement, l’esperit crític, la innovació o la creativitat. La voluntat d’un diàleg entre el Teatre i les arts visuals ha vist la llum aquesta temporada en propostes com War Requiem i Wozzeck, dues de les grans produccions operístiques de la temporada, dirigides per Josep Pons i protagonitzades per Matthias Goerne, que han comptat amb la participació d’altres disciplines sobre l’escenari. El Liceu de les Arts també s’ha materialitzat en la instal·lació d’Okuda San Miguel a Sala Miralls o les exposicions de William Kentridge, Cristina de Middel i Jordi Bernadó (qui també va protagonitzar l’acció ME WE).
La temporada en xifres d’ocupació
Camí de la recuperació de la normalitat pel que fa a la presència d’espectadors al Liceu, aquesta temporada 21/22 clou amb prop de 265.000 entrades venudes, només un 5% menys que la darrera abans de la pandèmia, la 2018-19, en què hi va haver 278.000 espectadors. Aquesta temporada, doncs, tanca amb més del doble de públic que la temporada passada 20/21 (124.000 espectadors) i un 50% més que la 2019-20 (175.000 espectadors). L’ocupació global aconseguida ronda el 80%, i alguns títols han tingut ocupacions entorn del 95% o superiors com l’Orpheus en versió concert dirigit per René Jacobs, Le Nozze di Figaro i Don Giovanni, dirigides per Marc Minkowski, amb dues funcions sold out, o la producció de David McVicar de La flauta màgica dirigida per Gustavo Dudamel, que també va esgotar les entrades de les quatre darreres funcions.
Igualment, també s’han esgotat les entrades de la funció LiceUnder35 de la producció de Norma signada per Àlex Ollé, i de les 6 funcions del ballet del Trencanous fetes a finals de desembre i principis de gener amb un aforament limitat al 70% de la Sala Gran del Liceu.
També han aconseguit omplir pràcticament tot el Teatre la 8a i 9a de Beethoven dirigides per Jordi Savall, el recital de Javier Camarena del gener (també amb l’aforament limitat al 70%) i el concert amb el qual el Liceu va celebrar el seu 175è aniversari.
El Foyer del Teatre es va quedar petit per veure el concert de Marco Mezquida exclusiu per a la Comunitat Under35, els Madrigals de Monteverdi o la nova producció d’El Petit Liceu Trencanous-Jazz. També va esgotar entrades l’espectacle ÒH!pera, les microòperes de nova creació impulsades pel Liceu en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, Disseny Hub Barcelona i les escoles de disseny de la ciutat.
Un Liceu per a tothom
El Liceu és una institució cultural de referència en la inclusió de col·lectius en situació de vulnerabilitat i en el desenvolupament de programes, activitats i serveis per a acostar l'òpera a les persones amb diversitat funcional, discapacitat o vulnerabilitat , potenciant valors com l’equitat o l’excel·lència. A partir d’aquesta voluntat, es desenvolupa el programa social LiceuApropa. En aquesta temporada 21/22, el número total de participants d’aquest programa a través de l'Apropa Cultura han estat un total de 3.376 persones, mitjançant 301 entitats que han vingut al llarg de la temporada estable. Això suposa un increment de quasi el 300%, ja que la temporada 20/21 van ser 860 persones.
Un dels altres projectes que es desenvolupa des del departament social del Teatre és ‘Ritmes en companyia’, que consisteix en tallers de música adreçats a usuaris amb problemes de salut mental conduits per un/a musicoterapeuta i que tenen per finalitat treballar el gaudi i la comunicació. En aquest sentit, aquesta temporada, músics de l'Orquestra del Liceu han estat agents actius dels tallers destinats a persones hospitalitzades o ateses en tractament ambulatori per un problema de salut mental, a l'àrea del Barcelonès. Al llarg dels més de 36 tallers organitzats entre els mesos de febrer i juny 2022, aquests músics, entre altres professionals de la música i especialistes musicoterapeutes, han contribuït a mantenir l'experiència estètica com a component d'una vida saludable. Les sessions han tingut lloc al Parc de Salut Mar, a Fundació Joia i Fundació Tres Turons i han comptat amb unes 80 persones.
Un dels altres eixos troncals del teatre és el projecte educatiu. LiceuAprèn treballa en tres grans línies: la creació i producció d’espectacles adreçats als infants i joves; un programa de formació ampli i divers quant a destinataris, continguts i formats, i vincles de col·laboració amb diverses institucions amb finalitats d’inclusió, de col·laboració, de formació, de recerca i d’innovació. En total, han assistit 27.454 infants a les funcions escolars de Petit Liceu i 24.388 a les funcions familiars.
Sota aquest paraigües, el Teatre ha presentat tres noves produccions: La cuina de Rossini, Miralls i Trencanous-jazz, amb la voluntat d’ innovar en la creació d’espectacles i potenciar una oferta formativa àmplia i diversa, tant pel què fa a continguts com a públic a qui s’adreça. La cuina de Rossini, amb direcció escènica de David Selvas i direcció i adaptació musical d’Andreu Gallén, ha tingut una gran resposta per part del públic. L’espectacle aprofita la història argumental per tractar valors com la passió per la música, els hàbits alimentaris saludables, el comerç de proximitat i altres temàtiques d’interès general. En aquest sentit, s’ha iniciat un projecte d’accessibilitat amb centres educatius de zones rurals Liceu als centres-territori per tal que les limitacions geogràfiques no siguin un impediment per accedir al Liceu. Més de 600 infants de les Terres de l’Ebre han assistit a una funció de La cuina de Rossini i han desenvolupat projectes al llarg de tot el curs a l’entorn d’aquest espectacle.
També s’ha consolidat el projecte d’òpera participativa El monstre al laberint amb la participació de 901 alumnes de 29 instituts i centres educatius de Catalunya. Un projecte impactant i transformador pel als joves, per als centres educatius i per al Liceu, que continua la propera temporada amb nous participants. El monstre al laberint, de Jonathan Dove, està dirigida escènicament per Paco Azorín i musicalment per Manel Valdivieso, un espectacle impactant que trasllada el mite de Teseu i el minotaure a la realitat actual de les persones refugiades.
En aquesta temporada, la Fundació de Música Ferrer-Salat, la Fundació Conservatori Liceu i el Gran Teatre del Liceu han firmat un acord de col·laboració que permet establir noves sinèrgies per tal d’impulsar un marc d’oportunitats per als joves creadors i músics del Conservatori del Liceu en les produccions del Gran Teatre del Liceu, contribuint així a l’excel·lència creativa i musical dels espectacles. En aquesta temporada 2021-22 del Gran Teatre del Liceu, els projectes Trencanous-Jazz, El monstre al laberint, La cuina de Rossini, Òh!pera han comptat amb estudiants o alumnis del Conservatori del Liceu gràcies al mecenatge de la Fundació de Música Ferrer Salat. Una acció que promou facilitar el trànsit cap a la professionalització i la inserció laboral dels músics, acompanyant-los en el seu trajecte artístic i descobrint el talent emergent. Amb aquesta col·laboració, el Gran Teatre del Liceu promou espectacles de qualitat, enriquint les produccions del LiceuAprèn amb música en directe.
Pel que fa al programa de formació, més de 1000 mestres i professors han assistit a les sessions i més de 1100 infants han participat d’alguns dels tallers artístics que s’han promogut des del Liceu.
Aquesta temporada s’ha mantingut l’èxit de l’Under35, la iniciativa per poder apropar els joves al gènere operístic. Uns 8.300 joves en total han assistit en els títols de la temporada 21/22 que han comptat amb una sessió exclusiva LiceUnder35: Ariadne auf Naxos (òpera), War Requiem (producció escenificada), Mite i tragèdia d’Electra i Èdip (concert simfònic), Wozzeck (òpera), De Scheherazade a Yo, Carmen (dansa) i Norma (òpera). També s’ha programat un concert de Marco Mezquida al Foyer del Teatre.
A banda de les sessions exclusives pels Under35, aquesta temporada s’ha multiplicat per 2,5 el nombre d’entrades a 30€ venudes per joves respecte a la 2020-21, passant de 2.100 a 5.200 entrades.
Finalment, la Comunitat LICEUNDER35, que ofereix avantatges exclusius als seus membres, ja compta amb prop de 10.000 inscrits. A l’inici de la temporada actual (2021-22) en tenia 3.300 i des de llavors no ha parat de créixer, guanyant entre 400 i 1.000 nous membres cada mes.
Perfil de l’abonat i del públic
El Liceu rebaixa aquesta temporada la mitjana d’edat del seu públic respecte a les tres temporades anteriors: mentre que a les 18/19, 19/20 i 20/21 l’edat mitjana va ser de 53 anys, en aquesta se situa als 50, essent l’edat mitjana dels abonats de 63 anys i la del públic no abonat de 45 anys. En més detall, una mica més d’un de cada cinc clients del Teatre té menys de 35 anys, un de cada quatre en té entre 35 i 49, un terç té entre 50 i 64 anys i un 20% més de 65 anys.
El 50% del públic d’aquesta temporada és de Barcelona ciutat, el 13% de l’entorn metropolità, el 18% de la resta de la demarcació de Barcelona, un 8% de la resta de Catalunya i un 11% és públic de la resta de l’Estat o estranger.
La tornada progressiva a la normalitat pel que fa a la crisi de la pandèmia s’ha traduït en un increment del públic turista, el doble enguany que la temporada passada, però les xifres encara no igualen les d’abans de la pandèmia: la temporada 2018-19 gairebé un de cada cinc clients del Liceu eren de fora de Catalunya.
La fi de les restriccions i de les limitacions d’aforament també ha suposat que, proporcionalment, el pes del públic de Barcelona ciutat torni als nivells habituals (la meitat del públic del Teatre), després que la temporada 2020-21 hagués arribat a suposar gairebé el 60% del públic total del Liceu.
Aquesta temporada 2021-22 el Liceu ha tingut més de 10.400 abonats i ha superat la xifra dels 15.300 abonaments, entre abonaments de butaca fixa i abonaments a la carta, gairebé 1.600 abonaments més que la temporada anterior (+14%), quan els abonaments es van reduir a conseqüència de la pandèmia.
De cara a la temporada, el Liceu comptarà la temporada vinent amb l’abonament digital Liceu+LIVE, que permetrà gaudir a aquells que s’hi abonin de cinc òperes de la temporada 2022-23 amb la millor qualitat d'imatge i so i dues modalitats de visionat per veure l'òpera com mai abans l'havien vista. A aquesta nova proposta ja s’hi han adherit prop de 1000 persones, i gairebé un de cada cinc són de fora de Catalunya.
175 anys d’història
Durant les temporades 2021/22 i 2022/23, el Gran Teatre del Liceu celebra l’efemèride de la seva fundació, el 4 d’abril del 1847. En aquest sentit, en aquesta temporada el Govern de la Generalitat de Catalunya ha distingit la Fundació del Gran Teatre del Liceu amb la Creu de Sant Jordi 2022 per “fomentar del gènere operístic entre la societat i la seva capacitat d’adaptació a l’entorn i a les circumstàncies culturals, econòmiques i socials al llarg de tota la seva història”.
El Liceu celebra els seus 175è amb un seguit d’activitats participatives que ja han vist la llum aquesta temporada i continuaran la que ve, amb l'objectiu de compartir tots els anys d'història del Teatre amb aquelles persones i entitats que, d’alguna manera, han contribuït a construir-la.
El concert del 175è aniversari, celebrat el passat 3 d’abril, va reunir per a aquesta important efemèride veus estimades del Teatre com Sondra Radvanovsky, Lisette Oropesa, Ludovic Tézier i Michael Fabiano amb una única i emocionant funció que també va comptar amb la participació dels treballadors del Liceu sobre l’escenari.
Una de les accions més destacades dels actes commemoratius del 175è ha estat Museus i Liceu: una història compartida, un projecte en xarxa entre els museus de Catalunya i el Liceu. La iniciativa se centra en la idea que hi ha fragments de la memòria del Gran Teatre en les entitats culturals d’arreu del territori. Partint d’aquesta premissa, el Liceu ha convidat els museus i alguns arxius, col·leccions i centres d’exposicions a dialogar amb el Teatre a partir de les seves col·leccions: cercant una obra, peça o material que reconstrueixi i documenti la seva història. 121 centres culturals han seleccionat una o diverses obres de les seves col·leccions relacionades amb la història del Liceu que s’exposen durant uns mesos a les seves seus, entre el 15 de març de 2022 i el 31 de juliol de 2023.
En el marc del 175è, el passat novembre, el Gran Teatre del Liceu va posar en marxa Liceu+, un nou i ambiciós projecte que ofereix els continguts audiovisuals de la casa de manera ordenada, funcional i atractiva. L’objectiu principal és proporcionar contingut obert a tothom que contribueixi a fer més accessible l’òpera i complementi l'experiència de l'òpera en viu a través de continguts específics sobre espectacles de la temporada artística, entrevistes en profunditat, podcasts, projectes socials i educatius, entre d’altres. Els continguts de Liceu+ són gratuïts per a tothom amb un registre previ. La plataforma també és un espai per recordar moments únics i històrics del Teatre. Gradualment, el Teatre anirà obrint al públic materials que escriuen la història dels 175 anys del Gran Teatre. Els registrats a Liceu+ ronden els 10.000 registrats i els vídeos en demanda (VOD) amb més visualitzacions han estat El cant dels ocells (homenatge a les víctimes de la guerra Ucraïna) amb més de 15.000 reproduccions i el concert del 175è aniversari (12.500 reproduccions). Segons l’enquesta de satisfacció feta als usuaris registrats, la valoració dels continguts que s’ofereixen a la plataforma és d’un 4 sobre 5.
A partir de la temporada 2022/2023, el Liceu llança el Liceu+LIVE, un abonament digital que permetrà veure espectacles en directe i en alta qualitat. El primer directe serà Il trovatore, el 5 de novembre de 2022.
El Liceu del futur
La temporada 2021/22 ha finalitzat amb la renovació del director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar, i l’aprovació del Pla Estratègic per al període 2023-2026, un full de ruta que estableix els passos que el Liceu ha de seguir per tal de continuar sent un teatre referent a nivell europeu, creixent en qualitat, prestigi i servei a la societat, tot mantenint l’equilibri econòmic.
El Gran Teatre del Liceu també vol destacar i donar les gràcies per l’esforç titànic de l’equip del Teatre i els seus diferents col·lectius, així com el suport dels artistes, les administracions, els benefactors, els mecenes, els abonats i els espectadors, que conjuntament han caminat en la mateixa direcció tot i la incertesa del context socioeconòmic internacional. El Liceu ja ha començat a engegar els motors de segona temporada que commemora el 175è aniversari i s’inaugurarà el proper 21 de setembre de 2022 amb l’òpera Don Pasquale de Donizetti, amb un concert previ el dia 20 de setembre dirigit pel reconegut mestre Gustavo Dudamel. Una temporada 22/23 que ens convida a reflexionar sobre el concepte de fer un “salt al buit”: només acceptant el risc podem avançar cap al futur. Partint de l’interrogant, arribarem a la resposta. L’òpera és un llibre obert per a pensar, conèixer, aprendre, viure i ser. A partir del setembre, des del Liceu, us convidem a un viatge que ens endinsa plegats en les seves pàgines.