<p>Les portes són una peça artística de gran valor estètic que alhora conforma un nou element patrimonial per a la Rambla i un atractiu per a Barcelona.</p>
- En el marc del 175è aniversari, el Liceu ha inaugurat les portes de les tres obertures de l’entrada del Gran Teatre del Liceu, una obra de l’artista Jaume Plensa i que esdevé una peça artística de gran valor estètic que alhora conforma un nou element patrimonial per a la Rambla i un atractiu per a Barcelona
- Constel·lacions és un conjunt de portes configurades a partir de la fusió de lletres d’acer inoxidable de nou alfabets diferents. Una metàfora a la rica diversitat existent avui al món, i també una invitació a entrar per gaudir d’un llenguatge universal com és la música
- L’obra composa un diàleg amb l’obra de Joan Miró (Mosaic del Pla de l’Os), situada a pocs metres del Teatre de la Rambla. S’estableix així una unió simbòlica i física de dos artistes catalans reconeguts arreu del món, que fan servir materials i recursos tan mediterranis com el fang cuit o el ferro forjat
- Constel·lacions està conformada per tres cledes calades situades en les tres arcades de l’entrada principal del Teatre. L’obra s’integra sense afectar cap altre element pretèrit incorporat amb anterioritat a la façana d’Oriol Mestres de 1874 i recuperada el 2019
- Les portes del Liceu (Constel·lacions) compten amb la col·laboració de la Fundación ACS i amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya dins del programa PO FEDER 2014-2020 d'operacions en l'àmbit d'equipaments d'arts escèniques i musicals
Barcelona, 5 de setembre de 2022. En el marc del 175è aniversari, el Liceu ha inaugurat les portes de les tres obertures de l’entrada del Gran Teatre del Liceu, una obra de l’artista Jaume Plensa i que esdevé una peça artística de gran valor estètic que alhora conforma un nou element patrimonial per a la Rambla i un atractiu per a Barcelona.
El Liceu, en el seu rumb envers la col·laboració amb artistes plàstics, integra ja des de la seva pròpia façana aquest singular missatge. El Liceu del segle XXI fa passos més enllà de la seva missió fundacional per esdevenir una institució compromesa amb la societat i els debats del seu temps, contestant aquests grans interrogants des de l’Art, en general, i des de l’òpera en particular.
L’obra Constel·lacions s’ha presentat avui dia 5 de setembre en un acte encapçalat per Salvador Alemany, president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, la Consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga, el Tinent d’alcaldia de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí i el propi artista, Jaume Plensa. En el seu discurs, Alemany ha destacat que “en la celebració dels 175 anys del Gran Teatre del Liceu és tot un honor inaugurar aquesta obra de Jaume Plensa, un dels artistes catalans més reconeguts internacionalment. Un nou element patrimonial i artístic d’aquest Liceu del S.XXI que quedarà per a la història. Constel·lacions esdevé un nou atractiu pel Teatre i un regal per a la ciutat de Barcelona. Un regal que té un sentit literal doncs l’artista ha regalat el disseny i la creació com una demostració del seu afecte a aquesta ciutat, a la música i al Liceu”.
Durant la presentació de les portes, la Consellera de Cultura, Natàlia Garriga, també ha volgut expressar la importància d’aquesta obra per a la ciutat: “Vull agrair a tots els membres del patronat que ho acceptessin tan ràpid, que veiessin amb tanta lucidesa que aquesta proposta seria clau pel Liceu, i també per les rambles, per Barcelona i per Catalunya.” I ha afegit que “tenir art a l’abast de tothom fa que la ciutadania pugui conèixer-lo i valorar-lo. Estic segura que aquestes portes despertaran l’amor per a l’art de moltíssims vianants, i dels espectadors del Liceu que les traspassin per gaudir de l’òpera en aquest equipament tan important".
Per la seva banda, el Tinent d’alcaldia de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí, que ha posat èmfasi sobretot a l’aposta del Liceu per “vincular-se a artistes contemporanis de la ciutat i per fer-ho d’una manera total i decidida, no només amb un petit gest. Avui inaugurem tres portes però també podrem veure-hi Macbeth amb la direcció escènica de Jaume Plensa.” Martí ha insistit que les portes “milloren l’entorn artístic de les Rambles” i ha volgut agrair a l’artista el seu “gest humil i de contenció perquè Constel·lacions s’integren en el paisatge i no esdevenen una obra d’art isolada.”
A la inauguració de les portes, també hi ha assistit Joan Francesc Marco, director general del Instituto Nacional de las Artes Escénicas y la Música (INAEM) del Ministerio de Cultura, qui ha volgut destacar la importància d’aquest dia: “com a liceista i com a director general de l’INAEM sento una gran felicitat perquè aquesta obra del reconegut Jaume Plensa encara afegeix més valor al Teatre i a la ciutat de Barcelona”.
Després dels parlaments institucionals, l’acte ha continuat amb la primera obertura oficial de les portes mentre el Cor del Gran Teatre del Liceu interpretava a la Rambla la peça wagneriana Freudig begrüßen wir die edle Halle (Tannhäuser, acte II), dirigits pel director del Cor, Pablo Assante, i acompanyats al piano per David-Huy Nguyen-Phung. Una peça del segon acte del Tannhäuser que celebra l’entrada dels convidats i que vol ser un gest simbòlic i metafòric d’unes portes que conviden al públic a entrar i a gaudir del llenguatge universal que és la música.
Constel·lacions, unes portes que conviden a entrar
“La lletra em sembla una bella metàfora de la societat: una sola lletra no és res; però amb altres pot formar paraules, conceptes; aquest és el poder de la comunitat.” – Jaume Plensa
L’obra que Jaume Plensa ha creat pel Gran Teatre del Liceu és un cant a la convivència entre les diferents identitats que composen el món. El joc dels alfabets que utilitza l’artista és una metàfora de la gran riquesa i diversitat cultural que ens envolta, tot obrint el Gran Teatre del Liceu a un nou diàleg amb la societat. Les tres portes s’integren i embelleixen la façana del Gran Teatre del Liceu i l’actualitzen al segle XXI. Realitzada per la mà d'un dels artistes catalans més universals, les Constel·lacions, amb el seu alt valor estètic i reflexiu, queden instal·lades de forma permanent per a les generacions actuals i futures.
L’estructura de l’obra són tres cledes calades situades en els tres arcs de l’entrada principal del teatre a la Rambla que inclouen lletres de diferents alfabets. El joc d’alfabets és un dels trets diferencials en l’obra de l’autor i en les portes del Liceu hi convergeixen els abecedaris Grec, Ciríl·lic, Indi, Hebreu, Àrab, Tamil, Xinès, Japonès i Llatí. “A partir de l’alfabet llatí del meu origen mediterrani, he anat introduint diferents alfabets i ideogrames de diverses procedències. La varietat de formes entre els alfabets ha anat enriquint, amb la seva bellesa única, la metàfora de la gran diversitat del mon. Cada alfabet és un retrat precís que resumeix i descriu el seu origen cultural”, afirma Jaume Plensa.
“Aquests portes són, doncs, un cant a l’esperança de la globalitat positiva. No és la uniformització dels abecedaris, sinó la bellesa de veure cultures molt diverses barrejades però mantenint la seva identitat”. I afegeix que “Constel·lacions és la representació de la Rambla com lloc de trobada, on el Liceu no mira ni orígens ni procedències, sent la música un element que iguala a tots els ciutadans i ciutadanes a través del seu idioma universal.”
Pel que fa al material seleccionat (acer inoxidable 316L de sis mil·límetres de gruix), connecta amb la tradició mediterrània, que es caracteritza per emprar en instal·lacions espacials materials humils i quotidians com la terra, vidres, el ferro, fusta, fang, ceràmica, etc. La forma sinuosa de les lletres que integren les portes composen un perfecte diàleg amb l’obra de Joan Miró (Mosaic del Pla de l’Os), situada a pocs metres del Teatre de la Rambla, s’estableix així una unió simbòlica i física de dos artistes catalans reconeguts arreu del món.
Elements tècnics i de funcionament
Pel que fa als detalls tècnics, aquestes portes pesen al voltant 500 quilograms cada una d’elles i basculen sobre d’un eix que s’encasta a l’arrencada de l’arc just per sobre del capitell de les pilastres. La convexitat de les portes no supera el pla exterior de les pilastres i fa que el pas mínim sota de la cleda oberta sigui d’uns 3 m d’alçada. Una de les característiques de l’estructura és que les portes no s’obren lateralment, sinó que tenen un moviment d’obertura de baix cap a dalt. D’aquesta manera, a més de l’escultura física, també es busca un joc de diàlegs amb espais, reflexes i visions òptiques de llums i ombres. Així doncs, tots aquells que trepitgin el terra de la Rambla podran caminar per aquesta catifa d’ombres de la pròpia instal·lació. L’obra s’integra sense afectar cap altre element pretèrit incorporat amb anterioritat a la façana d’Oriol Mestres de 1874 i recuperada el 2019.
L’artista, Jaume Plensa, ha fet donació de la creació i disseny de les portes per celebrar el 175è aniversari del Gran Teatre del Liceu.
La instal·lació de les noves portes del vestíbul del Liceu va iniciar-se el 4 de juliol de 2022 i es van finalitzar el 3 de setembre d’aquest mateix any. Com a norma general, s'obriran a les 9.30h i es tancaran a les 22:00h si no hi ha funció. Si n’hi ha, es tancaran al finalitzar la funció o l’esdeveniment que hi tingui lloc.
Pel que fa al seu manteniment, es netejaran i poliran periòdicament. El sistema de pujada i baixada de les portes està motoritzat amb tracció per cables i garanteix la total seguretat de les persones i assimilables a la motorització del Teatre. Aquest motor es revisarà de manera mensual. El cost de conservació, que s'estima mínim, queda incorporat en el contracte de manteniment preventiu ordinari del Teatre. El cost total de la fabricació i instal·lació de les portes del Liceu (Constel·lacions) xifra en 750.000 euros dels quals el 50% l’ha assumit la Fundación ACS, un 35% ha estat subvencionat a través del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya dins del programa PO FEDER 2014-2020 d'operacions en l'àmbit d'equipaments d'arts escèniques i musicals. El 15% restant ha anat a càrrec del pressupost d’inversions anual ordinari del Teatre.
En els darrers anys el Teatre del Liceu ha completat les restauracions dels elements originals que durant la reconstrucció de 1999 no es varen poder dur a terme. L’estiu de 2017 es van restaurar el vestíbul, l’escalinata i el Saló dels Miralls. L’estiu de 2019 es va recuperar la façana històrica d’Oriol Mestres de 1874, es van restaurar els quatre vitralls wagnerians d’Oleguer Junyent de 1904 i l’estiu del 2021 es va dur a terme la restauració de la marquesina d’entrada. Com a colofó d’aquest procés de rehabilitació que el Teatre ha realitzat en els darrers anys, l’artista Jaume Plensa ha executat la instal·lació de Constel·lacions.
Durant la temporada 22-23, el públic podrà capbussar-se en l’univers creatiu de Jaume Plensa, artista plàstic de la temporada, a través de la nova producció del Macbeth de Verdi (estrena mundial el febrer del 2023), el llibre de temporada del Liceu, exposició i converses al Teatre i l’obra permanent Constel·lacions. Tota una invitació per submergir-se en el llenguatge expressiu de l’artista: una aportació poètica que convida a reflexionar sobre els grans interrogants del món actual.