Capçalera Liu Bolin

Liu Bolin: The Invisible Man

Acció performativa

Una dissecció de la tensa relació entre l’individu i la societat

Octubre 2024
 

Més conegut com "L’Home Invisible" en cercles mediàtics, Liu Bolin aborda les preocupacions socials del seu país natal a través de la seva pràctica artística, destacant especialment per les seves instal·lacions de "camuflatge". 

Transcendent mitjans com la performance i la fotografia, Liu Bolin dissecciona la tensa relació entre l’individu i la societat al ‘desaparèixer’ en entorns que són llocs de conflicte i crítica.

La seva sèrie Hiding in the City s’ha exposat en nombrosos museus i institucions d’arreu del món

Inspirats pels seus potents missatges visuals, artistes i institucions com el Louvre, la revista Harper’s Bazaar, el Centre Pompidou, Ruinart, Moncler, Fred, Renault, JR, Carlos Cruz-Diez, Jon Bon Jovi, Kenny Scharf, entre d’altres, han convidat Liu Bolin a col·laborar en projectes creatius. 

L’any 2015, va ser seleccionat per la campanya que tenia el suport de les Nacions Unides «The Global Goals» amb l’objectiu de fomentar l’erradicació de la pobresa, el desenvolupament sostenible i lluitar contra la desigualtat i la injustícia, amagant-se entre 193 banderes del món.

Liu Bolin actualment viu i treballa a Pequín.

Liu Bolin
Artista i fotògraf

Liu Bolin

Artista i fotògraf xinès nascut a la província de Shandong (1973) i residenciat a Pequín, Liu Bolin va obtenir el diploma d’escultura a l’Acadèmia Central de Belles Arts el 2001. Els seus inicis com a escultor es van veure interromputs el 2005 per l’expropiació i destrucció del seu taller, davant de les runes del qual farà el seu primer autoretrat. 

En les seves sèries «Camuflatges urbans», Liu Bolin es pinta a ell mateix utilitzant tècniques de pintura tradicional amb el propòsit d’integrar la seva imatge en un decorat comú, com un jardí o un quiosc de diaris, i després es fotografia. Quan l’espectador s’enfronta a aquests «camuflatges» descobreix la figura de l’artista com un element aliè al paisatge, amb la qual cosa es produeixen lectures inèdites mitjançant la percepció del que suposadament era invisible.

Si bé el suport final de l’obra és fotografia, l’artista enriqueix el seu discurs tot transitant simultàniament pel món de l’escultura, la pintura corporal i la performance. Passat segle i mig des de l’aparició de la fotografia com a suport d’expressió, artistes com Bolin aconsegueixen innovar creant noves possibilitats amb aquest mitjà. 

Amb una intensa capacitat camaleònica i de mimetització amb l’entorn, reflex de les seves inquietuds socials, Bolin revela una protesta silenciosa, gairebé transparent, que invita a la reflexió sobre la identitat, el consum i la presència de l’humà davant dels problemes que ens envolten.