Josep Pons dirigirà l’arrencada de la nova temporada i comptarà amb un elenc vocal de qualitat, encapçalat per la soprano Svetlana Aksenova i el baríton Audun Iversen.
L’última representació d’Eugene Onegin al Liceu va ser fa 25 anys, i, encara que Txaikovski mai no ha estat absent del teatre —sigui amb els seus ballets o amb altres òperes com La dama de piques o Iolanta—, l’absència d’aquest títol excepcional durant tant de temps es pot explicar per les elevades exigències que imposa, ja que no sols demana una proposta escènica intel·ligent, sinó, sobretot, veus excel·lents amb un domini absolut de la llengua russa. Eugene Onegin és, per altra banda, una meravella per al cant perquè té un personatge important per a cada tessitura vocal: soprano (Tatiana), mezzo (Olga), tenor (Lenski), baríton (Onegin) i baix (Gremin), totes elles amb àries, duets o una participació central a les peces de conjunt. Aquest equilibri és fràgil, però, quan s’aconsegueix, s’assoleix un extraordinari nivell artístic, que és al que aspiren les properes vuit funcions al Liceu.
Com en cada inici de temporada, el mestre Josep Pons serà qui dirigeixi l’orquestra, que haurà de recollir el color variat de l’escriptura simfònica de Txaikovski i transmetre alhora la profunda sensació de fragilitat que transmet l’òpera en els seus passatges més senzills. Un dels grans avantatges de la producció de Christof Loy és que, en no recarregar les taules —sobretot a l’hora final, en què tot transcorre en uns llimbs blancs, metàfora del món minvant al qual es veu condemnat Onegin—, la nuesa escènica facilitar que les veus tinguin tot l’espai per brillar. I aquí és on entra en joc l’elenc per a aquest Eugene Onegin, que en bona mesura recupera diversos dels cantants de l’estrena d’aquesta producció a Oslo, i al qual s’ha afegit una generosa aportació de talent local.
El paper central d’Onegin el cantaran el baríton noruec Audun Iversen —que resulta perfecte per encarnar l’heroi romàntic caigut que va imaginar Puixkin tant en la veu com en l’expressió i el seu aspecte físic— i el jove ucraïnès Iurii Samoilov, una de les grans sensacions de la nova generació. Lenski el cantaran un altre jove talent, el rus Alexey Neklyudov, i un veterà tan fiable com el barceloní Josep Bros. El tercer rol masculí, el Príncep Gremin, serà per als baixos Sam Carl i Adam Palka. El personatge central de Tatiana el defensaran dues sopranos excepcionals: la russa Svetlana Aksenova, que ja el va cantar a Oslo, i la seva compatriota Kristina Mkhitaryan. Finalment, Olga serà per a una mezzo de gran projecció, la russa Victoria Karkacheva —guanyadora d’Operalia el 2021—, i per a la valenciana Cristina Faus, actualment en un moment dolcíssim de la seva carrera.