Cicle Simfònic de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu
"Vaig representar Stalin en la meva següent simfonia, la Desena. La vaig escriure just després de la mort de Stalin i ningú ha endevinat encara de què tracta la simfonia"
D. Xostakóvitx
“Vaig representar Stalin en la meva següent simfonia, la Desena. La vaig escriure just després de la mort de Stalin i ningú ha endevinat encara de què tracta la simfonia. És sobre Stalin i els anys de Stalin. La segona part, l’scherzo, és una mena de retrat musical de Stalin. Per descomptat, hi ha moltes altres coses, però aquesta és la base” – D. Xostakóvitx (Testimonio. Las memorias de Dmitri Shostakovich. Relatadas a y editadas por Solomon Volkov, Ed. Aguilar, 1991)
William Kentridge és un dels artistes visuals més carismàtics del present; capaç de fer crítiques subtils però molt àcides en forma d’advertència des de l’esmolat carbonet, torna al Liceu després de la seva exitosa producció del Wozzeck d’Alban Berg. Tornarem a gaudir de les seves profètiques visions en què persegueix el somni d’un món més just a través de la pel·lícula animada que ha creat per a la Simfonia núm. 10 de Dimitri Xostakóvitx.
L’estètica cinematogràfica de Kentridge es basa en la història del mitjà mateix, des de l’animació stop-motion fins als primers efectes especials. El dibuix, en particular la dinàmica d’esborrar i tornar a dibuixar al damunt, ha estat un element central de les seves nombroses obres en els camps de l’animació i el cinema, en què les capes de significat es desenvolupen només durant el procés de la seva creació. Després de la seva producció escènica d’El nas de Xostakóvitx per al Metropolitan de Nova York, torna al compositor per produir aquesta animació ambientada en un museu soviètic aparentment abandonat que està fet de cartró i situat en una taula en un estudi d’un artista. Un recorregut per les diverses sales del museu, que inclouen una sala de teatre comunitària, una piscina pública i una pedrera envoltats de figures com són Maiakovski, la seva amant Lilya Brik, Trotski, Xostakóvitx com a estudiant, la seva alumna Elmira Nasirova, Stalin i Lenin. Titelles en un entorn en què s’han d’entendre com collages.
Allunyat de la idea de fer de Xostakóvitx una banda sonora per al film, sinó de portar en aquesta sessió la complicada relació entre el compositor amb l’estat de la Unió Soviètica, es presenten quatre dècades en perspectiva: des dels dies de la Revolució de 1917 fins a la mort de Stalin el 1953, passant per la mort de Lenin, el suïcidi de Maiakovski o l’assassinat de Trotski. Un temps al qual, contra tot pronòstic, Xostakóvitx va poder sobreviure.
Josep Pons, expert en el compositor rus, es posarà al capdavant de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu per mostrar-nos els secrets d’aquesta partitura colossal.
Amb el suport de:
Dates i entrades
Exclusive function for under 35s | |||||
Turn C |
Tens enstre 18 i 35 anys?
Uneix-te a la Comunitat LiceUnder35 i vine a veure Oh to Believe in Another World el divendres 18 d'octubre per 20€
Fitxa artística
- Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
- Director
- Josep Pons
Programa
D. Xostakóvitx
Simfonia núm. 10, en Mi menor, op. 93
W. Kentridge
Oh to Believe in Another World (film)